Berkel-Enschot – In definitieve plannen van Inbo, een bureau voor gebieds- en vastgoedontwikkeling, die recent gepubliceerd zijn, is rekening gehouden met het opnieuw aanleggen van een treinhalte in Berkel-Enschot.
De afgelopen jaren is een hernieuwde opening van station Berkel-Enschot onderwerp van gesprek geweest. De halte zou Berkel-Enschot beter ontsluiten en de N65 tussen Tilburg-Oost en Den Bosch enigszins ontlasten. Kamerlid Dik-Faber van de ChristenUnie betoogde toendertijd tevergeefs dat meer reizigers gebruik zouden maken van een station in Berkel-Enschot dan van veel al bestaande stations.
In 2010 toonde voormalig minister Eurlings zich voorstander van het station. Enige maanden later werd een motie om binnen drie maanden tot een definitief besluit te komen over de bouw door de Tweede Kamer afgewezen. Deze heeft in 2014 het voorstel van de ChristenUnie om 6,4 miljoen euro te reserveren voor een treinstation in Berkel-Enschot verworpen. Onder de voorstemmers waren 13 leden van de CDA-fractie, 12 van D66 en 4 van GroenLinks. Onder meer 41 leden van de VVD-fractie, 36 van de PvdA, 15 van de SP en 12 van de PVV stemden tegen.
Op 28 november 2014 is bekendgemaakt dat het station er zeker voor 2028 niet komt, maar toch is er nu in een stedenbouwkundig plan van Berkel-Enschot Koningsoord ruimte gereserveerd voor een nieuw station. Hieruit blijkt dat zo’n station nog niet definitief van de baan is.
Station Berkel-Enschot (Bke) was een voormalig station aan de spoorlijn Tilburg – Nijmegen en lag tussen de huidige stations Tilburg en ‘s-Hertogenbosch. Het station van Berkel-Enschot werd geopend op 4 juni 1881 en gesloten op 15 mei 1938. Het stationsgebouw is in 1970 gesloopt.
Bron foto: Regionaal Archief Tilburg