Vanaf 1 januari 2025 mogen alleen elektrische bedrijfswagens geleidelijk de binnenstad van Tilburg, binnen de ringbanen, betreden. De gemeente werkt al tien jaar aan deze transitie en hoopt hiermee de CO2-uitstoot te verminderen en de lucht- en geluidskwaliteit te verbeteren.
Tilburg zet door, ondanks kabinetsplannen
Ondanks het verzoek van de Tweede Kamer om uitstel, wil Tilburg niet wachten. “We willen een betrouwbare overheid zijn”, verklaart de gemeente. “Hoewel we de officiële reactie van het kabinet nog afwachten, blijft onze planning onveranderd. We starten de eerste fase van de zero-emissiezone op 1 januari, omdat dit volgens ons een gemeentelijke bevoegdheid is.”
De beslissing van de gemeente zorgt voor verschillende reacties onder lokale ondernemers. Voor sommigen, zoals Bart, die al heeft geïnvesteerd in een elektrische wagen, is het een opluchting. “Ik ben blij dat ze het niet terugdraaien”, zegt de jonge ondernemer. “Het heeft me al genoeg geld gekost.”
Andere ondernemers zijn minder tevreden. Hermano Bakker, eigenaar van een schildersbedrijf in Tilburg, is kritisch. “Tilburg zou toch wel blijven doordrammen,” zegt hij. “Ik vind dat ze het hele plan moeten afschaffen. Elektrisch rijden heeft voor veel ondernemers geen zin. Een collega van me met een elektrische auto klaagt altijd dat hij nauwelijks de afstand naar Eindhoven kan halen zonder op te laden.”
Bakker voelde zich genoodzaakt zijn goed onderhouden bedrijfsbus uit 2004 te verkopen vanwege de aankomende regels. “In mei heb ik de bus verkocht, omdat ik er toen nog wat geld voor kon krijgen. Nu rijd ik in een privéauto, want daarmee mag ik wel de stad in. Een elektrische bedrijfswagen is voor mij onbetaalbaar.”
Aandacht voor ondernemers
Ondanks de kritiek houdt Tilburg vast aan de plannen. De voorbereidingen voor de zero-emissiezone gaan onverminderd door, met 1 januari 2025 als startdatum voor de eerste fase. Wel benadrukt de gemeente dat er aandacht is voor ondernemers die moeite hebben met de zero-emissie overgang. “Er zijn overgangsregelingen, we bieden persoonlijk overstapadvies en hulp bij het aanvragen van ontheffingen. Daar gaan we ruimhartig mee om.”
Hierbij wordt rekening gehouden met specifieke situaties, zoals ondernemers die bijna met pensioen gaan of waarvoor de overstap financieel onhaalbaar is. Ook zijn er dagontheffingen voor ondernemers die minder frequent in het emissievrije gebied hoeven te zijn.
LEES OOK:
Eerst waarschuwen en daarna boetes, gemeente bereidt zich voor op de handhaving van nul-emissiezone
Nul-emissiezone kan best iets kleiner, geeft Grashoff toe, maar verder blijft het zoals het is
Ondernemers Michael en Ernst boos over de nul-emissiezone: ‘Geen haar op mijn hoofd’