Veel Tilburgse chauffeurs doen mee aan de staking, dat weet Sooi van Weegberg, hij doet het woord namens de buschauffeurs in Tilburg: ‘’Wij hebben een kleine 200 chauffeurs in de regio en zo’n 94% doet mee aan de staking. Er is veel te doen in openbaar vervoerland.’’
“We merken dat de werkdruk wel erg hoog ligt door een tekort aan personeel.”
Hij geeft aan dat het de chauffeurs niet alleen om een loonsverhoging te doen is. “Iedereen merkt dat de stad steeds drukker wordt. Als je naar de Heuvel wilt, sta je in de Stationsstraat al in de file’’, zegt de chauffeur. Door de toenemende drukte in de stad komen de bussen steeds te laat aan.
De tijd dat de chauffeurs in de file staan, gaat af van hun pauze. “Hierdoor moeten sommige chauffeurs kortere pauzes nemen. Dit werkt ook door in de klantvriendelijkheid. We merken dat de werkdruk wel erg hoog ligt door een tekort aan personeel.”
“We vragen niet eens de volle mep.”
Arriva krijgt het landelijke personeelstekort niet weggewerkt. Ook wordt van nieuwe werknemers veel meer flexibiliteit verwacht. Ze krijgen meerdere standplaatsen toegewezen voor een lagere vergoeding bijvoorbeeld.
‘’Wij willen alleen maar praten over verbeteringen, maar dat zit er niet in bij de werkgevers. Wij vinden dat we zelfs met 10 procent loonsverhoging er bijna niet op vooruit gaan. Dus we vragen niet eens de volle mep.” Volgens Sooi denken de vervoerders alleen in geld en niet meer in mensen.
Volgens de vakbonden FNV en CNV kan de staking tot zeker komende vrijdag duren.