Want de wachtlijsten in de thuisondersteuning lopen al jaren op. In januari bleek dat in een jaar tijd niet 180, maar 381 mensen wachten op thuisondersteuning in Tilburg. Elke gemeente is vanuit de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) verplicht om ondersteuning te bieden. Dit is voor mensen die onvoldoende zelfredzaam zijn of niet mee kunnen doen in de maatschappij.
Hoge werkdruk en fysiek zwaar
De werkdruk voor werknemers in de thuisondersteuning is hoog. In de enquête geeft 56% aan dat ze meer tijd willen om hun werk te kunnen doen. Bovendien wil 30% wel meer werken, maar is het werk fysiek veel te zwaar.
Dat ervaarde ook Myla Gonzalez (29). In januari begon ze haar baan bij T-Zorg en sinds een maand is ze gestopt. In het begin voelde ze dat ze sociaal en maatschappelijk een bijdrage leverde. “Totdat je merkt dat er gewoon te weinig tijd is. Je hebt vaak maar twee uur en soms minder tijd om ergens te poetsen. Bij sommige mensen wil je bovendien meer zijn dan alleen een poetsvrouw, omdat je de eenzaamheid bij hen eraf ziet stralen.”
Geen zorgachtergrond
Bovendien wist ze op voorhand niet bij wie ze ging schoonmaken. Zo heeft ze vaak te maken gehad met mensen die bijvoorbeeld autistisme hebben of dementerend zijn. Dat vond ze soms moeilijk omdat ze geen zorgachtergrond had. “Dat betekende in de praktijk dat ik vaak meer moest doen dan alleen schoonmaken. Zelfs heb ik een keer moeten weigeren omdat ik me bij iemand onveilig voelde. Ik begrijp dat werkgevers vanwege privacy niet alles kunnen delen, maar ik had graag op voorhand achtergrond over iemands toestand gehad, zodat ik me kon voorbereiden daarop.”
73% van de thuiszorgondersteuners zijn het met Myla eens. Ze geven aan dat ze steeds vaker te maken hebben met cliënten met bijvoorbeeld borderline, smetvrees, verzameldrang, depressiviteit en hechtingsproblematiek. “Het ontbreekt hen nu aan tijd om aandacht te besteden aan deze mensen. Als je je aan een cliënt met dementie iedere week opnieuw moet voorstellen en vertrouwen moet winnen, blijft er bijna geen tijd meer over om schoon te maken”, vertelt Kim Baudewijns, vakbondsbestuurder van de FNV.
Een ander probleem is het lage salaris. In de enquête kwam naar voren dat 64% van de werknemers niet rond kunnen komen en nauwelijks de vaste lasten of boodschappen kunnen betalen.
Rapport
In een eerdere poging de wachtlijsten terug te dringen, probeerde de gemeente de werkuren te verruimen. Zo konden ook studenten zich opgeven voor het werk. Toch is er meer nodig. De afgelopen periode heeft de vakbond al met de Tilburgse politiek over de tussentijdse resultaten van de nu afgeronde enquête gesproken. Baudewijns: ‘Dit waren goede gesprekken, de politici hebben aandachtig geluisterd naar de ervaringen van thuisondersteuners, cliënten en mantelzorgers. Volgens mij nemen ze het heel serieus.’
De FNV zal komende maandag het rapport met aanbevelingen aan de gemeente aanbieden.