Harbers geeft voorrang aan elf andere projecten, waaronder de werkzaamheden aan knooppunt Hoevelaken en de A1/A30 bij Barneveld. Projecten die de verkeersveiligheid verbeteren of grote fileknelpunten wegnemen, zijn als eerste aan de beurt. Op z’n vroegst zijn begin 2025 voor al deze elf projecten stikstofberekeningen gemaakt, meldt Omroep Brabant.
Onzekere factor
Maar niet alleen het aantal stikstofdeskundigen, ook de maximale ruimte om stikstof uit te stoten kan een beperking betekenen voor nieuwe infraprojecten. Volgens Harbers is er genoeg stikstofruimte om deze elf projecten te realiseren. Wel benadrukt hij dat de uiteindelijke planning ook voor deze projecten kan veranderen, omdat hij verwacht dat het stikstofdossier ook de komende jaren ‘een onzekere factor’ zal blijken.
In juli vorig jaar besloot het kabinet dat stikstof tot 25 kilometer van de bron gecompenseerd moet worden. Daarvoor gold nog een afstand van vijf kilometer. Vooral voor infraprojecten betekende dit besluit dat er nieuwe berekeningen nodig waren.