Toen hij in 2021 opnieuw voor een periode van vier jaar werd aangesteld als wethouder, was hij al goed op de hoogte van Operatie ‘Cityring’. De ambitie was om het aantal auto’s per etmaal te halveren. In de twaalfde aflevering van Stadsforum kan Grashoff zeggen dat dat al bijna helemaal gelukt is: “Het verkeer is al teruggebracht naar 9.000 motorvoertuigen per etmaal. Het gaat altijd goed, behalve op zaterdagmiddag.”
Binnen anderhalf tot twee jaar is de ambitie zo goed als behaald. En dat het zo snel zou lukken, daar twijfelde Grashoff eigenlijk nooit aan. “We hadden dit al verwacht. Onder andere het feit dat je niet meer linksaf kunt slaan op de Bisschop Zwijsenstraat heeft daaraan bijgedragen. We wisten, samen met de andere ingrepen, dat het nu al dit effect ging hebben.”
Hij begon in eerste instantie als wethouder voor een jaar in Tilburg, maar na de overwinning van GroenLinks besloot hij toch nog langer te blijven. De partij kon best nog een ervaren wethouder erbij gebruiken. En dus reist hij iedere week van Delft naar Tilburg. “Aan mijn collega’s heb ik de plechtige belofte gedaan: ‘Ik ben er altijd als het nodig is'”.
Dertig jaar terug in de tijd
Wat hem dan zo bindt aan deze stad? “Tilburg is nog niet af en juist dat maakt het zo leuk om hier bestuurder te zijn.” In een ander deel van zijn portefeuille komt dat nog eens naar voren: het openbaar vervoer. Sinds corona is er veel om te doen geweest: buslijnen die worden geschrapt, personeelstekorten en treinen die steeds minder rijden.
Tilburg zou een goed openbaar vervoersysteem moeten hebben, maar dat is er niet. Op veel plekken kom je na negen uur nergens met de bus. “Er is een ander concept nodig, maar tegelijkertijd staat het openbaar vervoer onder druk”, aldus Grashoff. Bij station Reeshof en Station Universiteit rijdt er nog maar één trein per uur. Michel vraagt Grashoff in de aflevering: “Het lijkt wel of we dertig jaar terug in de tijd gaan. Mooi dat je je focust op de toekomst, maar moet u zich niet sterk maken voor de vooruitgang?”
Volgens Grashoff gebeurt dat stapje voor stapje. Bovendien is het bus- en treinvervoer geen verantwoordelijkheid van het lokale bestuur. Hij probeert daarom de Tilburgse openbaar vervoerszaak op de agenda te krijgen bij het Rijk en dat gebeurt vaak achter de schermen: “Het maakt niet veel indruk als ik twee keer per week voor de bühne een leuk kopje in de krant heb, omdat ik weer boos ben. Dat gaat niets verbeteren.” En op die koers gaat hij de komende jaren verder.
Bekijk bovenaan het artikel de nieuwe aflevering van Stadsforum met Rik Grashoff. Elke dinsdagavond om 19.00 uur is een nieuwe aflevering te zien van Stadsforum bij Omroep Tilburg (televisie).
LEES OOK:
Stadshoogleraar over de arbeidsmarkt: ‘We komen structureel mensen tekort’
Fractievoorzitter VVD Tilburg: ‘Wij doen het op een realistische manier’