Het nieuwe logo van Willem II werd onthuld met een mooie video. Daarin is te zien hoe de voetbalclub tot het nieuwe beeldmerk gekomen is. Het is het zesde logo in de historie van de Tricolores en het grijpt terug op de eerdere logo’s van Willem II. Het nieuwe logo lijkt in de basis sterk op het beeldmerk dat van 1952 tot 1983 werd gebruikt.
“We eren ons oprichtingsjaar en onze historie.”
Bij nieuwe clublogo krijgt de nodig uitleg: “Willem II is Tilburg, Willem II is rood-wit-blauw en Willem II draagt de naam van koning Willem de tweede. Vanwege die vanzelfsprekendheid en omdat de kracht van een beeldmerk in de eenvoud zit, is ons logo voortaan rustiger en toch zeer herkenbaar. Door tekstueel enkel 1896 in het logo te laten, eren we ons oprichtingsjaar en onze prachtige historie.”
Het logo dat van 1952 tot 1983 dienst deed bij Willem II, is de basis voor het nieuwe embleem van de club. Het werd ontworpen Gerrit Villevoye. Het bekende ronde logo van de Tilburgers dat sinds 1983 in gebruik is, werd getekend door zijn zoon Harry Villevoye. “Ik vind het nieuwe logo prachtig. Enerzijds omdat het eenvoudiger is geworden, anderzijds omdat mijn vader zijn ontwerp terugkeert”, vertelt hij op de website van Willem II.
“Het was een vurige wens van veel supporters.”
Algemeen directeur Martin van Geel is trots op het logo. “Bij het ontwerp van dit nieuwe logo hebben we ons laten inspireren door ons verleden.” Volgens Van Geel hebben de supporters een groot aandeel gehad in het nieuwe logo: “Dit jubileumseizoen en die vurige wens van veel supporters zijn voor ons redenen geweest om ons logo te veranderen en moderniseren, maar ook dezelfde uitstraling behouden.”
Op social media regent het inmiddels positieve reacties van Willem II-fans. Al moeten ze nog wel even wachten voordat het echt gebruikt wordt. Het jubileumlogo doet nog dienst tot 1 juli dit jaar. Daarna wordt het nieuwe Willem II-embleem pas gebruikt.