Gerdien is dinsdag nog net op tijd met haar vragen bij het servicepunt. Het loket sluit al om drie uur ’s middags. Online kaartjes kopen lukte haar niet. “Het is zo fijn om iemand te spreken, je kan er altijd op terugvallen.” Het nieuws dat het servicepunt permanent gaat sluiten, had ze nog niet meegekregen. Gerdien: “Dat is heel erg jammer. Zonder servicepunt blijf ik op mijn computer struinen naar informatie.”
“De balie verliest langzamerhand zijn functie.”
De NS nam in 2020 het besluit al om het loket te sluiten, omdat te weinig mensen er gebruik van maken. “De balie verliest langzamerhand zijn functie, het verschuift naar digitaal,” legt NS-woordvoerder Arno Leblanc uit. Mochten reizigers vragen hebben, kunnen ze die stellen bij een informatiezuil. Daar worden ze telefonisch verbonden met een medewerker die ze helpt.
Tilburg is niet de enige plek waar het serviceloket verdwijnt. Het is landelijk beleid van de NS. In Eindhoven verdwijnt ook één loket, maar er blijft er eentje over. Roosendaal heeft straks helemaal geen loket meer, net als Den Bosch, al lopen daar wel medewerkers op station.
In januari heeft het gemeentebestuur toegezegd om samen met de NS te kijken of er alternatieven mogelijk zijn voor de informatiezuil. Zo’n beetje de hele Tilburgse gemeenteraad maakt zich zorgen over hoe bijvoorbeeld ouderen, laaggeletterden en toeristen hun weg op het spoor gaan vinden. Ondanks die belofte, is er nog geen zicht op een oplossing, terwijl de sluiting van het NS-servicepunt snel dichterbij komt.
“Het is een extra handicap.”
Nol kwam naar het station om te vragen of ze het reisadvies voor het weekend konden uitprinten, maar het servicepunt sloot net vijftien minuten eerder zijn deuren. “Ik vind het heel vervelend, het is een extra handicap.” Gelukkig reist zijn zoon regelmatig met het OV: “Ik ga nu maar naar mijn hem toe met mijn vragen.”
Zelfs nu staan mensen al vaak voor een dichte deur bij het servicepunt. Vanwege de aanstaande sluiting zijn al veel medewerkers overgeplaatst naar andere locaties. Vroeger werkten er twintig mensen bij het servicepunt, nu zijn dat er nog maar twee. Daardoor kan je nu al in de spits vaak niet meer terecht bij het loket, laat staan de avonden.
“Ouderen gaan hierdoor treinreizen vermijden.”
Hans Smolders van Lijst Smolders Tilburg (LST) hekelt het beleid van de NS. “Het servicepunt is voor kwetsbare mensen een houvast. Digitaal bereikbaar zijn is niet genoeg.” PvdA-raadslid Bea Mieris staat er net zo in. “Veel mensen vinden het fijn om normaal een vraag te stellen aan een persoon. Jonge mensen komen er wel uit met een app, maar ouderen denken sneller ‘laat maar’ en reizen niet. Dat moeten we voorkomen.”
LST en PvdA stelden samen met de SP, 50Plus en Lokaal Tilburg afgelopen week raadsvragen over de aanstaande sluiting en of er al zicht is op alternatieven. “Het volledig opheffen is een slecht idee. De gemeente en de NS moeten snel zoeken naar een oplossing”, zegt Smolders.