Nieuwe wijken zonder bushaltes: Berkel-Enschot in de knel

bushalte
Bushalte Eikenboschweg in het dorp Berkel-Enschot | Foto: Gijs Franken / Omroep Tilburg

Al jaren maakt de dorpsraad van Berkel-Enschot zich er druk om: het gebrek goed busvervoer. Leuk, al die nieuwe wijken en woningen, maar hoe vervoeren we al die extra inwoners? Als het gaat om verbeteringen in het openbaar vervoer, lijkt de Tilburgse raad en haar wethouders vooral geïnteresseerd in de stad en niet de dorpen, luidt de mening van de dorpsraad. Voor 5 juli moet Tilburg een advies uitbrengen aan de Provincie, maar niet voordat de dorpsraad nog een keer van zich laat horen.

In Berkel-Enschot heeft de recente nieuwbouw voor een flinke groei aan inwoners gezorgd. Denk aan nieuwbouw langs het spoor en rondom Koningsoord. Het nieuwe winkelcentrum, nieuwbouw bij de Kraan aan de dorpskant en de Nieuwe Warande aan de overkant van het spoor. Ondanks deze ontwikkelingen is er geen bushalte van de huidige buslijn 9 voor deze nieuwe bewoners. Dit maakt het vooral voor de ouderen in het dorp lastig. Zij zijn vaak afhankelijk van het openbaar vervoer en kunnen niet ver meer lopen.

Belofte nieuw station

De dorpsraad van Berkel-Enschot had het met de gemeente al langer over de ‘witte vlekken’ wat betreft openbaar vervoer. Dankzij die inspanningen is de bushalte Eikenboschweg een stukje verplaatst richting het winkelcentrum Koningsoord, wat de bereikbaarheid iets verbeterde. Maar voor de bewoners aan de spoorzijde blijft de situatie lastig.

Dat bleek ook uit onderzoek van Gezond en Gelukkig Oud in Tilburg. Volgens Tineke Donga, voorzitter van de dorpsraad, is het ontbreken van de bushalte bij Koningsoord een van de grootste problemen voor ouderen. Ze legt uit: “Het gebrek aan een goede busverbinding is extra pijnlijk omdat projectontwikkelaars eerst beloofden dat er een nieuw station bij Koningsoord zou komen. Dat lijkt nu naar Udenhout te verschuiven. Hierdoor wordt een goede aansluiting op de buslijn nog belangrijker.”

Toekomstige inwoners

Met bijna 14.000 inwoners en plannen voor nog eens 1000 nieuwe woningen, heeft Berkel-Enschot dringend behoefte aan betere busverbindingen. “We willen voor de huidige inwoners een betere aansluiting op buslijn 9. Voor de toekomstige inwoners van de nieuwe woongebieden willen we ook een goede busverbinding naar het nieuwe station”, benadrukt Tineke.

In het Koersdocument Oostflank hebben inwoners hun zorgen uitgesproken over de slechte bereikbaarheid en ontsluiting van Berkel-Enschot. Er zijn wel beloftes gedaan over een verbeterde busverbinding. Daarbij zou ook de huidige lijn 9 goed moeten aansluiten op het nieuwe station in Udenhout.

Extra regionale lijnen

Tijdens een recente informatiebijeenkomst in de raadszaal van Tilburg werd de nieuwe concessie voor het openbaar busvervoer in Noord-Brabant besproken. De provincie stelt voor om elke tien minuten twee hoogfrequente regionale lijnen naar Efteling/Waalwijk en Hilvarenbeek in te zetten. Bovendien komen er nog vier hoogfrequente stadslijnen: West/Reeshof, Noord, Stappegoor/Goirle en ETZ/Transferium.

Tijdens de bijeenkomst was er weinig aandacht voor de busverbindingen in en naar de dorpen. Tineke merkte op: “Er ging veel aandacht naar de stad en nauwelijks naar de dorpen. Er werd alleen gezegd dat de verplichte haltes zouden blijven.”

Meer dan 1000 in- en uitstappers

Een reden hiervoor is mogelijk dat uit de OV Agenda (mei 2023) blijkt dat de buslijnen naar de dorpen ‘matig tot redelijk’ worden gebruikt. Het aantal in- en uitstappers per dag bij alle haltes in Berkel-Enschot en Udenhout was in 2019 relatief laag. De haltes in beide plaatsen doen het volgens het onderzoek ‘mager’. In totaal werden iets meer dan 400 in- en uitstappers geteld.

In Tilburg ligt dat aantal een stuk hoger. Toch blijkt uit de OV Agenda dat er in de stad weinig echt drukke haltes zijn. Haltes met meer dan 1000 in- en uitstappers zijn Stappegoor, ETZ Elisabeth, Busstation Noord en de haltes bij Ringbaan West/Hart van Brabantlaan. Dit zijn vooral lijnen naar scholen en het ziekenhuis.

Debat in Tilburg

Als vuistregel geldt dat bij 100 reizigers per dag sprake is van een goed gebruikte halte, en dat is bij veel haltes in Tilburg het geval. Er zijn echter geen locaties met echt snelle, hoogfrequente verbindingen, waardoor het aantal reizigers per halte vrij constant blijft.

Op 10 juni volgt een debat over dit onderwerp in de Tilburgse raadszaal. Woordvoerders geven dan aan wat er in de reactie van het college aan de Provincie over het
Openbaar Busvervoer niet mag ontbreken. Tineke verzekert: “Onze inwoners kunnen er zeker van zijn dat we ons blijven inzetten voor een goed aanbod van het openbaar vervoer.”

We spraken een aantal inwoner uit Berkel-Enschot over het busvervoer.

LEES OOK:
Jetty en haar medebewoners willen een bushalte bij Ons Koningsoord

Edita Saakian