“De verwachting is dat we voor het einde van het jaar het hele project rondom Hulten hebben afgerond”, vertelt een woordvoerder bij de provincie Noord-Brabant. “We zijn nu een verbindingsboog aan het leggen die ten zuidwesten van Hulten loopt. Daar zat vroeger een truckerscafé en restaurant. Op de plek waar de truckparking was, zijn we nu de N260A aan het verbinden met de N282. Doorgaand verkeer wordt straks niet meer door Hulten geleidt, maar ten zuiden en ten westen van Hulten.”
De twee wegen zijn nu ook met elkaar verbonden, maar de kruising is vlak bij de kern van Hulten. Het idee van de werkzaamheden is dat de mensen in Hulten niet meer te maken krijgen met het doorgaande verkeer. Dat verkeer moet in de toekomst door het zuiden en westen van Hulten gaan. Als alle werkzaamheden zijn afgerond, mag er geen doorgaand vrachtverkeer meer door Hulten rijden. Vrachtwagens die Hulten als eindbestemming of als vertrekpunt hebben, mogen nog wel door het dorp rijden.
Inloopavond
Afgelopen februari vond er een inloopavond plaats in Rijen. Door de provincie werd uitgelegd wat de bedoeling is van de werkzaamheden en bewoners konden hun vragen stellen. “De opkomst was vrij hoog, zo’n tachtig mensen, die ieder voor een ander doel daar zaten. Het maakt natuurlijk nogal een verschil of je midden in Hulten woont en af wilt van het vrachtverkeer, of dat je juist een groot bedrijf in de buurt hebt en je niet weet op welke manier je tijdens de werkzaamheden je eigen bedrijf kunt bevoorraden”, aldus de woordvoerder. Volgens hem was de sfeer vooral positief onder de aanwezige Hultenaren.
De belangenvereniging van Hulten bevestigt deze uitspraak voor een deel. Zij horen verschillende reacties op de werkzaamheden. “Er zijn mensen die veel liever zien dat de weg in Hulten autoluw wordt”, vertelt Corné de Vet, voorzitter van de vereniging. “Maar er zijn inderdaad ook positieve reacties. Mensen die blij zijn dat er in ieder geval iets gedaan wordt aan de weg.”
Stikstofneerslag
Dat de werkzaamheden bij de N282 nu pas van start zijn, komt omdat er eerder beperkingen door wet- en regelgeving waren over stikstof. Daar lijkt nu een oplossing voor gevonden. Het spreiden van het werk en het gebruikmaken van elektrische machines, moet zorgen voor een beperking van stikstofdeeltjes in beschermde natuurgebieden. “Er zijn in totaal vijf projecten die we op pauze hebben gezet toen de strengere stikstofnormen bekend werden gemaakt. En vier van die vijf hebben we met de nodige aanpassingen en door heel innovatief te zijn toch nog kunnen laten doorgaan. Dit is daar een van”, aldus de woordvoerder.
Er wordt gewerkt met elektrisch materiaal om de uitstoot te beperken. Er zijn ook werkzaamheden die niet worden uitgevoerd, omdat dit met de huidige stikstofmaatregelen niet kan. “Bezien vanuit Hulten, maken we de N282 2×2 baans tot aan de Julianstraat. Het gedeelte verder richting N631, daar beginnen we nog niet aan vanwege de huidige stikstofregels.”
Tijdvak
In de voorbereidende fase werden al een aantal werkzaamheden uitgevoerd. De fietspaden zijn verwijderd, bomen zijn gekapt en kabels en leidingen worden verlegd.
De grote werkzaamheden worden in twee tijdvakken uitgevoerd. Deze tijdvakken bestaan uit ieder een deel. In 2024 wordt de kruising N260/N260A tot aan de kruising Europalaan aangepakt. Het fietspad langs het noorden van de N282, tussen de Broekdijk in Hulten en de Oosterhoutseweg, wordt ook in dit tijdvak aangelegd. Overige werkzaamheden, van de Europalaan tot aan de Oosterhoutseweg, worden in 2025 gedaan.