Strengere regels rijscholen: ‘Sommige leerdoelen zijn niet haalbaar’

strengere regels rijscholen
Beeld ter illustratie (Foto: Jan Baborák/Unsplash).

Het demissionaire kabinet volgde onlangs een advies op dat gericht is op het verhogen van het slagingspercentage bij rijscholen en de verkeersveiligheid. Ruud Bindels, oprichter en directeur van Verkeersschool Tilburg, is het met de meeste hoofdlijnen eens. Al ziet hij binnen die nieuwe regels ook een aantal uitdagingen.

“Het is uiteraard alleen maar een goede zaak dat het kabinet het slagingspercentage wil verhogen”, vertelt Bindels. Al meer dan 35 jaar zit hij met zijn rijschool aan de Korvelseweg. “Onze branche moet natuurlijk altijd werken aan verkeersveiligheid. Dat is het belangrijkste uitgangspunt.”

Bindels legt uit dat deze ontwikkelingen niet onverwacht komen. “Dit vloeit voort uit het rapport van de commissie Roemer, die in 2021 is begonnen met het opstellen van aanbevelingen. Die adviezen zijn door de sector, het ministerie en het CBR opgepakt en verder uitgewerkt.” Bindels laat weten dat deze plannen al langere tijd in de maak zijn en dat het demissionaire kabinet nu stappen onderneemt om ze te implementeren.

Hoger slagingspercentage

Een van de belangrijkste veranderingen is de introductie van een modulair rijonderwijssysteem. “De bedoeling is dat het rijonderwijs opgebouwd wordt uit vier modules. Dat is alleen maar goed,” zegt Bindels. Op die verandering is zijn verkeersschool al voorbereid. Zij bieden al pakketten aan met de RIS-opleiding, de Rijopleiding In Stappen. Het systeem blijkt ook succesvol: “Het slagingspercentage bij de RIS-opleiding ligt aantoonbaar twintig procent hoger dan bij reguliere opleidingen.”

De modulair opgebouwde rijlessen zullen volgens Bindels niet alleen de kwaliteit van het rijonderwijs verbeteren, maar ook de transparantie verhogen. “Er zitten leerboeken bij en een hele begeleiding, zowel ouders als leerlingen kunnen precies zien hoe ver de leerling is. De tussentijdsetoets zit ook inbegrepen in het pakket.” De kosten van het RIS-pakket liggen echter hoger dan de reguliere rijlessen. “De extra’s maken het iets duurder, maar het is wel heel effectief.”

Niet haalbaar

Hoewel Bindels positief is over de plannen, ziet hij ook uitdagingen. “Er zijn wat leerdoelen die niet haalbaar lijken, zoals het rijden in het donker. In de zomer gaat dat dus niet werken. Het is moeilijk om instructeurs te vinden die om tien uur ’s avonds willen beginnen met lesgeven tot twee uur ’s nachts. Ook lessen bij een snelheid van 130 km/u kan ook lastig zijn, omdat dat pas na zeven uur ’s avonds mag. Het hele plan is afhankelijk van het volgende kabinet.”

Bindels is ervan overtuigd dat de strengere regels zullen bijdragen aan een hoger slagingspercentage en meer verkeersveiligheid. “Maar uiteindelijk gaat het ook om de uitvoering. Wij staan achter de grote lijnen van het plan, maar de details moeten nog uitgewerkt worden. We moeten nu afwachten hoe dit verder vorm krijgt.”

LEES OOK:
Hier word je het vaakst geflitst in Tilburg
Op sommige plekken in Tilburg wordt het licht gedimd

Angela Weisz