Het vinyl is niet meer aan te slepen onder de jongeren. Uit onderzoek van Locatus blijkt dat er steeds meer platenzaken bij komen. In 2022 telde Nederland 152 winkels in beeld- en geluidsdragers en inmiddels staat die teller op 158. Daarnaast valt op dat het aantal platenzaken sinds de coronaperiode sneller is gestegen, volgens cijfers van de Kamer van Koophandel. Dit is ook het begin geweest van de platenverzameling van de 22-jarige Bram Bax.
300 platen
In het kleine slaapkamertje van Tilburgse Bram staat zijn trots: ruim 300 platen. De platen zitten allemaal in beschermhoezen. Alle titels staan netjes op volgorde en Bram pakt ze er gemakkelijk uit. Met zijn vingers glijdt hij langs de covers en stopt bij Fantastic van Wham. “Dit was mijn allereerste plaat”, vertelt hij trots.
Net voor de coronaperiode begon hij met het verzamelen van zijn platen. De fascinatie heeft hij niet van een vreemde: zijn opa was altijd al gek van vinyl. “Hij had altijd al een grote liefde voor muziek en nog steeds eigenlijk. Die heeft denk ik het viervoudige van wat ik hier heb staan”, legt Bram uit. Hij stopt de plaat weer weg en pakt een plaat van De Jeugd van Tegenwoordig, een van zijn favoriete. “Ik vond het vroeger heel interessant hoe muziek uit de platen kon komen. Toen ik ouder was, ben ik er zelf aan begonnen.”
Vinyl populair onder jongeren
Ooit was de cd ook een enorme rage: iedereen zou en moest een cd van hun favoriete artiest hebben. Na de komst van onder andere Spotify nam dat sterk af. Toch is Jan Kinds van Sounds Tilburg van mening dat de lp een blijvertje is. “Er komen steeds nieuwe artiesten die ook hun muziek uitbrengen op vinyl. Zij kunnen hun publiek heel goed bereiken via social media. Dat zorgt ervoor dat je als fan iets wil bezitten van merchandise, waaronder dus een lp. Die artiesten zijn heel goed met hun fanbase en dat maakt dat die nieuwe volwassenen een plaat willen hebben”, legt Kinds uit. Volgens hem is de cd-verkoop ook weer toegenomen, met name door het genre K-pop.
Kinds werkt al 23 jaar in de winkel en ziet dat inderdaad steeds jongere mensen de zaak binnenlopen. Hij denkt dat het deels met de opvoeding te maken heeft, maar het ook te danken is aan Taylor Swift. “Zij heeft zo’n olievlek aan artiesten om zich heen, waar die kinderen helemaal gek van worden. Een lp van haar blijkt echt een verzamelobject, want als Taylor Swift met een variant in vier kleuren komt, worden die allemaal gekocht.” Andere artiesten die ook als hete broodjes over toonbank van Kinds gaan zijn Pink Floyd, U2 en The Police.
Stoffig imago
Terug naar het platenwalhalla van Bram. Hij is van mening dat het stoffige imago omtrent vinyl compleet is veranderd. “Het is tegenwoordig niet alleen voor oude fans van Metallica, maar ook voor de nieuwe artiesten als Froukje en S10”, vertelt Bram. Maar wat hij nu zo fijn vindt aan het luisteren via platen? “Je hebt iets tastbaars qua muziek. Je kunt wel een liedje streamen op Spotify, maar dan is het niet van jou. Het voelt op deze manier een stuk persoonlijker en intiemer. Daarnaast klinkt een plaat een stuk ruwer dan de mensen op streamingdiensten gewend zijn.”
LEES OOK:
Veiling van iconische jukeboxen trekt liefhebbers naar Tilburgse loods