De gemeente moet hierover nog in gesprek. De komende jaren is Tilburg 25.000 woningen rijker. Deze ‘verdichting’ heeft grote gevolgen voor de stad volgens de gemeente: “De schaarse ruimte die wij in onze stad hebben, in combinatie met het feit dat we nog heel veel moeten bouwen in de binnenstad, zorgt ervoor dat we oplossingen moeten bedenken voor die auto die te veel ruimte inneemt”, zegt een woordvoerder van de gemeente.
Elektrische auto’s
Het plan bestaat uit vier onderdelen en moet de verdere toename van de parkeerdruk voorkomen. Ten eerste komen er dus elektrische auto’s die gedeeld worden door de straat of buurt. “Het is niet zo dat wij vinden dat mensen geen auto’s mogen hebben. Het idee is om mensen kennis te laten maken met dit alternatief. Als dat aanslaat, dan denken mensen misschien zelf wel: dan hoef ik ook geen auto meer te hebben”, zegt de woordvoerder. De deelauto’s zijn niet bedoeld voor de dagelijkse gebruiker: “Het is meer bedoeld voor de mensen die nu al vaker de fiets pakken in plaats van de auto en af en toe een stukje willen rijden. Als je dagelijks je auto nodig hebt, is het niet gunstig om zo’n deelauto te gebruiken.”
Geen nieuwe parkeerplaatsen
De bedoeling is dat de deelauto’s door heel Tilburg te vinden zijn, al zijn de auto’s wel het meest nodig in de binnenstad: “Daar is de parkeerruimte gewoon heel schaars”, aldus de woordvoerder. Nieuwe parkeerplekken bouwen is volgens de woordvoerder niet de oplossing. “Wil je voor elk gebouw `parkeerplaatsen bouwen voor auto’s, dan kunnen de kosten oplopen tot €25.000 euro. Totaal onbetaalbaar.” De gemeente moet hierover ook nog in gesprek met bewoners. “We realiseren ons dat mensen wonen, werken en op bezoek gaan in die binnenstad. Voor die drie groepen willen we het zo toegankelijk mogelijk maken”, aldus de woordvoerder.
Ook wil de gemeente de ongebruikte parkeervakken in parkeergarages benutten door inwoners minder in de straat te laten parkeren en meer in garages. Hier gaan ze een systeem van abonnementen voor ontwikkelen. Volgens de gemeente staan namelijk zelfs in de piekuren honderden parkeervakken in garages leeg. Ook komen er P+R terreinen aan de rand van de stad, met snelle verbinding met het centrum. In grote bouwprojecten moeten ook meer parkeervoorzieningen worden bijgebouwd, die door bezoekers en bewoners gebruikt kunnen worden.
Het plan wordt verder behandelt in november.