De belangrijkste toekomstige veranderingen op het gebied van verkeersveiligheid zijn niet helemaal naar de zin van het burgerinitiatief. Enkele jaren geleden werd duidelijk dat de gemeente van plan is de Enschotsebaan aan te pakken om de verkeersveiligheid in Berkel-Enschot te verbeteren. Deze weg vormt de verbinding tussen Tilburg en Berkel-Enschot. Oorspronkelijk waren deze plannen gepland om rond 2021 uitgevoerd te worden, maar ze zijn vertraagd.
Het burgerinitiatief zal binnenkort te horen krijgen wat deze plannen precies inhouden, hoewel sommige details al bekend zijn vanuit eerdere plannen. Zo zal de weg waarschijnlijk worden omgevormd tot eenrichtingsverkeer. Daarnaast zullen er verhoogde kruispunten worden aangelegd en zal binnen de bebouwde kom een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur gelden.
Voor Berkel-Enschot betekent dit dat de Bosscheweg veel drukker zal worden, evenals de Kerkstraat. “Dan krijg je een waterbedeffect. Als je op het ene punt druk uitoefent, verplaatst het probleem zich naar een ander punt”, zegt Van Zuilen.
Verkeersveiligheid
Om in kaart te brengen hoe het gesteld was met de verkeersveiligheid Berkel-Enschot, heeft de gemeente gedurende een week op verschillende locaties de snelheid gemeten. Uit de metingen bleek dat op drie wegen waar je maar 30 mag, mensen soms wel harder dan 100 reden. Daarnaast overschreden meer dan duizend voertuigen de snelheidslimiet op de Eisenhowerweg, een weg waar een maximumsnelheid van vijftig kilometer per uur geldt.
In de afgelopen vier jaar zijn al verschillende maatregelen genomen om dit probleem aan te pakken. De twee belangrijkste aanpassingen zijn de herinrichting van de kruisingen op de Eikenbosweg en de Hoolstraat. “Dit zijn de twee punten waar we echt al verbeteringen hebben gerealiseerd.”
Serieus genomen
Het burgerinitiatief vanuit de dorpsraad, gericht op het verminderen van verkeersoverlast, voorziet de gemeente van advies over noodzakelijke veranderingen in het dorp. “We hebben van tevoren met de gemeente afgesproken dat onze adviezen serieus worden genomen en dat er actie wordt ondernomen op basis van onze aanbevelingen. Dit wordt gekwalificeerd adviesrecht genoemd. De gemeente informeert ons vervolgens over de stappen die ze nemen. Als de gemeente geen actie onderneemt, moeten we ook de reden daarvoor aangeven. Op die manier worden onze inbreng en adviezen serieus genomen,” legt Van Zuilen uit.
Daarnaast heeft de gemeente ongeveer anderhalve ton geïnvesteerd in het probleem. Ze hebben bijvoorbeeld iemand vanuit de gemeente vrijgemaakt om de vergaderingen te leiden en verkeersmetingen uit te voeren.
LEES OOK:
Gemeente Tilburg wil flitspaalbeleid in eigen handen nemen
Beloning voor Udenhouters die zich aan de maximumsnelheid houden