Opnieuw straten open voor glasvezel in Udenhout en Biezenmortel

Udenhout en Biezenmortel worden binnenkort voorzien van nog een glasvezelnetwerk. In augustus beginnen de werkzaamheden om ongeveer 3400 woningen aan te sluiten. Dit terwijl er al een glasvezelnetwerk ligt en dat zorgt voor frustratie bij de inwoners.

Eind augustus gaat de eerste schop in de grond voor de aanleg van het supersnelle glasvezel. Ondanks de werkzaamheden blijven woningen en bedrijven bereikbaar. Waar nodig is, komen loopplanken om de toegankelijkheid te verbeteren. De straten die aan het begin van de dag worden geopend, worden meestal aan het einde van de dag weer dichtgemaakt. Zo wordt de overlast voor bewoners tot een minimum beperkt.

Bewoners krijgen veel keuze

In Udenhout ligt al glasvezel, maar Glaspoort legt er een open glasvezelnetwerk bij. Dit betekent dat alle aanbieders van internet- en telecomdiensten gebruik kunnen maken van dit netwerk. Andere telecomproviders die al in de regio actief zijn, geven aan dat het efficiënter zou zijn om gebruik te maken van elkaars netwerk.

Dit zou betekenen dat er maar één glasvezelkabel nodig is, waardoor de straten in het dorp niet opnieuw open hoeven. Dit standpunt benadrukt het belang van samenwerking tussen de verschillende providers om de overlast voor bewoners te beperken.

Binnen drie jaar tijd drie keer open

Niet alle inwoners zijn blij met de constante werkzaamheden. Pim van Gerwen, inwoner van Udenhout, vindt het bijvoorbeeld absurd dat de straten binnen drie jaar tijd al voor de derde keer open gaan. “Het geeft ontzettend veel verkeershinder. Als elke aanbieder de straat open moet gooien om een lijn te leggen, dan zijn de hoge kosten van de internetabonnementen natuurlijk logisch,” zegt Pim.

Hij wijst ook op de schade aan de straten: “Ze hebben de laatste jaren hele mooie straten aangelegd en van alles aan deze straten gedaan. Nu, door elke keer een nieuwe glasvezelaansluiting en de straat open te breken, wordt de straat hobbelig en gaat de kwaliteit achteruit.”

Overlast door de constante telefoontjes van aanbieders

Pim benadrukt dat de commercie niet zou moeten bepalen of een dorp last heeft van een bedrijf. “Ik vind dat de gemeente hierin het laatste woord moet hebben,” stelt hij. Daarnaast ervaart hij veel overlast door de constante telefoontjes van aanbieders. “Het is fijn om veel keuze te hebben. Ik ben de laatste tijd zo vaak gebeld dat ik er hoorndol van begin te raken.”

LEES OOK:
Gratis kunstfestival Playgrounds Illustrada brengt ‘internetkunst’ tot leven in Tilburg

Tristan Kans