Diefstalcijfers onder jongeren rijzen de pan uit, invloed van influencers speelt een rol

(Foto: Isa Swanenberg).

Steeds meer jongeren tussen de twaalf en achttien jaar worden verdacht van winkeldiefstal, zo meldt het CBS. Niet eerder was dat aandeel in Nederland zo groot. Verschillende cosmeticawinkels in de Heuvelstraat bevestigen dat deze stijging ook in Tilburg te zien is. Volgens medewerkers van deze winkels speelt sociale media hierin een grote rol.

Geschreven door: Isa Swanenberg en Beau van Boxtel

In 2022 werden 11 duizend jongeren tussen de 12 en 18 jaar voor het eerst verdacht van een misdrijf. Dat is 19 procent meer dan in 2021. Niet eerder was het aandeel 12- tot 18-jarigen dat voor het eerst werd verdacht van winkeldiefstal zo groot.

Het is niet voor niets dat Binnenstad Management Tilburg (BMT) met een collectief winkelverbod komt; ook zij zien dat steeds meer winkels te maken hebben met diefstal. Medewerkers in de Heuvelstraat zien dat bepaalde producten, die worden gepromoot door influencers, veel gestolen worden door jongeren. “Bekend maakt bemind”, geeft gedragspsycholoog Rona van der Dussen aan. Van der Dussen legt uit hoe het komt dat jongeren zo beïnvloedbaar zijn: “Hun hersenen zijn op dat moment nog vol in ontwikkeling. Het frontale stukje van onze hersenen, dat verantwoordelijk is voor impulscontrole, werkt bij jongeren minder goed.”

Identiteit

Een andere reden die Van der Dussen benoemt voor het toenemende aantal winkeldiefstallen bij deze doelroep, is het gevoel van erbij horen. “Jongeren van deze leeftijd zijn nog heel erg in ontwikkeling als het gaat om identiteit.” Volgens de gedragspsychologe is een belangrijk onderdeel van deze ontwikkeling ergens bij willen horen. “Influencers sluiten daar heel mooi op aan. Dat draagt ook bij aan het gevoel, dit wil ik ook hebben, want dat hoort bij een stukje van mij of wat ik wil zijn.”

Verantwoordelijkheid

Maar bij wie ligt de verantwoordelijkheid? Lotte Christiaansen, een Tilburgse influencer die actief is op platforms als Instagram en TikTok, stelt dat niemand de volledige verantwoordelijkheid draagt. “De verantwoordelijkheid ligt deels bij de influencers; ik vind dat duidelijk moet worden aangegeven wanneer producten gesponsord zijn. Maar misschien ligt er ook een verantwoordelijkheid bij de ouders.” Van der Dussen is het ermee eens dat influencers een rol hebben. “Influencers kunnen winkeldiefstal niet voorkomen, maar kunnen wel een rol nemen met wat ze aan hun jonge volgers promoten. Juist omdat de hersenen van hun publiek nog vol ontwikkeling is.”

LEES OOK:
Extra dom je te misdragen in winkel, verbod dreigt voor alle winkels

Omroep Tilburg