Vanaf 1 januari 2025 krijgt Tilburg een nieuwe nul-emissiezone voor bedrijfs- en vrachtwagens. Dit betekent dat alleen voertuigen die geen schadelijke uitstoot veroorzaken, toegang krijgen binnen de ringbanen. Er komen speciale verkeersborden die de nul-emissiezone aangeven. Er komen geen fysieke barrières om verkeer tegen te houden, dus alles hangt af van strikte handhaving.
Boetes uitdelen
De gemeente zal zowel mobiele als vaste camera’s gebruiken om overtreders te vinden. BOA’s mogen boetes uitdelen aan wie zich niet aan de regels houdt.
In de eerste vier maanden na de invoering vindt wel handhaving plaats, maar wordt er niet beboet. “Er worden dan alleen waarschuwingsbrieven verstuurd. Daarna delen we boetes uit: € 120,- voor bestelvoertuigen en € 300,- voor vrachtwagen”, legt een woordvoerder van de gemeente uit. Dit is het prijspeil voor 2024. Hier komt nog een indexering bovenop. De boetebedragen in 2025 zullen waarschijnlijk hoger zijn. De bedragen worden landelijk vastgesteld en gemeenten hebben hier geen invloed op.
Er zijn ook enkele uitzonderingen. Vrachtwagens met emissieklasse 6, die tussen 1 januari 2017 en 1 januari 2020 zijn toegelaten, mogen de zone in tot 1 januari 2028.
Wat betekent dit voor de kermis in 2025?
Kermisvoertuigen kunnen ontheffing krijgen tot ze 13 jaar oud zijn, mits ze geregistreerd zijn als kermisvoertuig bij het RDW. Tijdens de Tilburgse kermis in 2025 blijft de nul-emissiezone van kracht. Bedrijfs- en vrachtwagens die de attracties en voorzieningen moeten opbouwen en bevoorraden, moeten aan de emissie-eisen voldoen. “Voertuigen die niet voldoen, kunnen de 12 dagenregeling gebruiken. De dagelijkse bevoorrading kan ook uitbesteed worden aan lokale logistieke partners die voertuigen hebben die aan de toegangseisen voldoen.”, laat een woordvoerder weten.
De 12 dagenregeling is een ontheffing. Elke gemeente kan per jaar maximaal 12 dagontheffingen geven voor een bestelauto of vrachtwagen. Elke dagontheffing is maximaal 30 uur geldig in de gemeente waar deze is aangevraagd.
Van milieuzone naar nul-emissiezone
De huidige milieuzone van Tilburg wordt vervangen door de nieuwe nul-emissiezone. De oude verkeersborden worden verwijderd en nieuwe borden geven de zone aan. Deze verandering is een stap om de luchtkwaliteit te verbeteren en geluidsoverlast van vrachtwagens tegen te gaan.
LEES OOK:
Nul-emissiezone kan best iets kleiner, geeft Grashoff toe, maar verder blijft het zoals het is
Ondernemers Michael en Ernst boos over de nul-emissiezone: ‘Geen haar op mijn hoofd’