De Vereniging van Nederlandse gemeente heeft een brandbrief aan het OM gestuurd met een dringende boodschap. Ze stellen dat de huidige aanpak tekortschiet en doen suggesties voor verbeteringen, waaronder het herzien van het flitspaalbeleid. Momenteel ligt de bevoegdheid hiervoor bij het Openbaar Ministerie, en meer specifiek bij het parket CVOM.
Zes keer afgewezen
In de afgelopen drie jaar heeft de gemeente Tilburg zes keer een verzoek ingediend bij het Centraal Verwerking Openbaar Ministerie (CVOM) voor de plaatsing van vaste flitspalen. Tot nu toe zijn al deze verzoeken afgewezen. Het betrof verzoeken voor drie kruispunten langs de Burgemeester Letschertweg (Dalemdreef, Middeldijkdreef, Langendijk) en drie kruispunten langs de Ringbaan Zuid (Broekhovenseweg, Goirleseweg en Tatraweg).
Voordat een vaste flitspaal wordt geplaatst, moet de locatie aan bepaalde criteria voldoen. Er moeten bijvoorbeeld herhaaldelijke snelheidsovertredingen zijn, waarbij infrastructuuraanpassingen niet afdoende zijn gebleken.
Wethouder Rik Grashoff ziet flitspalen als een effectief middel om specifieke onveilige situaties aan te pakken. “De meeste flitspalen richten zich op snelheid, en recentelijk zijn er ook flitsers die zich richten op mobiel gebruik achter het stuur. Tegen deze gedragingen zijn flitspalen en focusflitsers bijzonder doeltreffend, wat de verkeersveiligheid verbetert. Daarom hebben we verzoeken ingediend voor extra flitspalen, en dit blijven we doen,” aldus Grashoff.
Verkeersongevallen
Het afgelopen jaar heeft de politie in Tilburg in totaal 1.533 verkeersongevallen geregistreerd, waarbij 191 mensen gewond raakten en 6 het leven verloren. De gemeente heeft echter alleen gegevens over ongevallen waarbij de politie ter plaatse komt, wat betekent dat het werkelijke aantal ongevallen mogelijk hoger ligt vanwege onderregistratie.
Flexflitser
Op dit moment zijn er negen vaste flitspalen in de gemeente Tilburg. Daarnaast is er een flexibele flitser actief die van locatie wisselt, zowel binnen als buiten Tilburg. Echter, de gemeente heeft geen zeggenschap over deze flexibele flitser.
Volgens de wethouder dragen flitspalen bij aan een veiliger verkeer, maar er zijn meer maatregelen nodig. “Snelheid is niet de enige oorzaak van onveilige situaties. Het verbeteren van de infrastructuur en het uitvoeren van voorlichtings- en educatiecampagnes dragen ook bij aan het verhogen van de verkeersveiligheid. Flitspalen en flexibele flitsers zijn echter wel aantoonbaar effectief in het verbeteren van de veiligheid voor alle weggebruikers. Daarom blijven we pleiten voor meer flitspalen en voor het recht om ze zelf te mogen plaatsen.”
Niet gewenst
De handhaving van verkeersregels, waaronder het gebruik van flitspalen, wordt momenteel op landelijk niveau gecoördineerd door het Openbaar Ministerie (OM). Uitvoeringsorganisaties van de overheid, zoals de politie, voeren dit beleid uit en zijn ervoor verantwoordelijk. Het Openbaar Ministerie wenst deze structuur te behouden.
Tegenover het NOS Radio 1 Journaal en het AD verklaarde het Openbaar Ministerie dat een ruimere bevoegdheid voor gemeenten niet gewenst is: “Het verkeer wordt niet veiliger door Nederland vol te hangen met flitskasten.”
LEES OOK:
Tilburg krijgt flexflitspaal: ‘Klaar met verkeershufters’