Gebruikers van Fixi kunnen via de app overlast melden. Meldingen van zwerfafval, omgewaaide bomen en kapotte straatverlichting komen in de app terecht.
Jaarlijks krijgt Tilburg via Fixi bijna 85.000 meldingen, waarvan 50.000 over de openbare ruimte. De behandelaar kan direct aan de slag om het probleem op te lossen en moet zorgen voor een terugkoppeling over wat er met de melding is gedaan.
De afhandeling van klachten door medewerkers van de gemeente werd afgelopen februari onder de loep genomen. Het ging toen om een klacht van een Tilburger die een oproep deed om zwerfafval tussen planten met een bladblazer weg te laten halen. Daarop kreeg de melder een reactie terug, waarbij gemeld werd dat het zwerfafval mocht blijven liggen. Volgens de Partij voor de Dieren was de reactie inhoudelijk ongepast.
Ook op de Facebookpagina ‘Heel Tilburg in een Groep’ werd de vraag gesteld of mensen wel eens een afhandeling van hun klachten of meldingen kregen. Op dat bericht kwamen tientallen reacties van Tilburgers die soms niets terug hoorden.
De gemeente is van plan om de communicatie beter op te pakken. Dat gaat op de volgende manieren gebeuren:
- Het sturen naar pushberichten van gebruikers van de app
- De gemeente wil dat bij het afhandelen van meldingen burgers tegelijkertijd via een link geïnformeerd worden over het beleid
- De gemeente gaat de uitleg over het beleid op tilburg.nl nog een keer goed controleren en aanpassen
- Alle behandelaars die de antwoorden in Fixi verzorgen krijgen een opfrismoment over het afhandelen van meldingen en het gebruik van standaard antwoorden
De gemeente gaat op basis van data kijken hoe ze inwoners via de Fixi-app beter op de hoogte kunnen houden. Dat gaat dan vooral over wat de gemeente doet aan het onderhoud van de openbare ruimte. De gemeente streeft ernaar om de aanpassingen nog in 2023 af te hebben.