Met bijna vijf decennia ervaring in de boekenwereld en als manager van de boekhandel, heeft Mutsaers een divers klantenbestand voorbij zien komen. “Vaak wordt gezegd dat het vooral vrouwen van in de veertig de lezers zijn, maar dat is een misvatting,” vertelt ze. Kinderen, zo blijkt, vinden hun weg naar de boekenplanken in haar winkel, en dat al jaren. “Soms komen ze zelfs boeken kopen van hun eigen zakgeld”, lacht ze.
#Booktok
Maar er is ook een nieuwe groep lezers die de weg naar Gianotten heeft gevonden: jongeren, aangestoken door de hype van ‘#BookTok’, een populaire subcultuur op TikTok waar boekenliefhebbers hun favoriete titels delen. “Zij komen hier voor romantische verhalen, sciencefiction en zelfs vampierenboeken,” vertelt Mutsaers. “Maar opvallend genoeg zien we ook dat ze klassiekers willen lezen, zoals Dickens, Shakespeare en Jane Austen. Boeken die we vroeger moesten lezen.”
Dat het lezen zou afnemen, herkent Mutsaers dan ook niet. “Misschien kan ik het niet bewijzen, maar in onze winkel zien we het tegendeel. Toen ik begon, was het een kleine winkel met een bescheiden hoekje voor jongerenboeken. Toen dachten veel mensen: kinderen lezen toch niet. Maar dat was toen niet waar, en nu ook niet.”
“Wij kennen onze klanten”
Volgens Mutsaers ligt de kracht van een lokale boekhandel juist in het persoonlijke contact. “Wij kennen onze klanten. We weten wat de Tilburgers willen lezen, en dat maakt een wereld van verschil. In tegenstelling tot de grote ketens, waar boeken vaak worden ingekocht vanuit een anoniem hoofdkantoor, kunnen we inspelen op de behoefte van de stad.”
En dat merkt de stad. Want waar de landelijke cijfers wellicht een somber beeld schetsen, leeft de liefde voor boeken in Tilburg, mede dankzij de persoonlijke aanpak van lokale boekhandels zoals Gianotten. “Wij zijn een onderdeel van wat er in de stad gebeurt”, besluit Mutsaers.
Bekijk hier de hele aflevering met Marlous Mutsaers:
LEES OOK:
Nieuwe studentenvakbond vecht voor betere huisvesting in Tilburg