Hiphopfestival Het Moment veroverde Tilburg met een uitverkochte editie

Hiphopfestival het moment
Foto: Nikki van Toorn

De tweede editie van het Tilburgse hiphopfestival Het Moment was een groot succes. Creatief directeur en programmeur Dirk Stolk vertelt over de positieve reacties en zijn persoonlijke hoogtepunten. “We hebben zoveel stappen gezet sinds de eerste editie.”

Voor Het Moment was het een jaar van verbetering. Stolk kijkt tevreden terug op de tweede editie van het festival en merkt op dat het een en ander is veranderd vergeleken met het eerste jaar. “Direct na de eerste editie heb ik ’s nachts in de emotie meteen vijftig punten opgeschreven waarvan ik dacht: dit moet beter voor volgend jaar.”

Het ging om zaken van een bord dat ergens anders moest tot barren die op andere plekken moesten staan en ook podia die anders geplaatst moesten worden. “Dit jaar stonden de mainstage en de tweede stage met de ruggen tegen elkaar op de boulevard, wat voor een betere doorstroom zorgde.”

Uitverkocht festival

Het festival trok dit jaar 4000 bezoekers en was volledig uitverkocht. Die zaterdag was het een van de warmste zomerdagen tot dan toe. “Het weekend ervoor zaten we nog in een fase dat we poncho’s aan het bestellen waren, omdat er regen voorspeld was. Tegen de warmte hebben we bij de wc’s water beschikbaar gesteld.”

Surprise acts

Opvallend dit jaar bij Het Moment waren de vele surprise acts. Zo stonden artiesten als Mula B, Lange Frans, Adje, Rotjoch en Leafs ook op het podium. “Eigenlijk hadden we 40 acts geboekt, maar uiteindelijk hebben we er 65 gehad. Dus we hebben 25 surprise acts met artiesten die er ook graag bij wilden zijn”, vertelt Stolk. “Wat we zelf proberen uit te dragen is dat we een dag voor hiphop zijn. Dus ook voor de hele hiphopcultuur, voor, met én door de scene.”

Een van zijn persoonlijke hoogtepunten was dat de artiesten zelf ook van het festival konden genieten. “Ik denk dat de sfeer wel merkbaar is bij alle artiesten, die hebben er ook zin in. Zij zien het ook niet als een dag waar ze even vijf minuten voor de show aankomen en meteen weg zijn, maar ze blijven lekker de hele dag hangen. Het is één grote gathering van mensen die van hetzelfde houden. Dat zorgt voor die goede sfeer. Maar qua shows ga ik niet eens één show noemen, want dan doe ik een andere show tekort.”

Het Moment blijft groeien, maar Stolk houdt het graag overzichtelijk. “Ik hoef geen festival met 30.000 bezoekers te worden. Als we doorgroeien naar 6000 komend jaar, zou ik dat heel mooi vinden.” De voorbereidingen voor volgend jaar zijn al in volle gang en de earlybird tickets voor de derde editie staan alweer in de verkoop. “Ik ben al met de eerste namen in gesprek”, voegt hij toe.

Het Moment Bootparty

Echte fans van Het Moment hoeven het festival niet al te lang te missen. Op zondag 15 september staat er een bootparty op de planning. “Voor mij voelt het als een soort afterparty. Er kunnen honderd man aan boord en we varen vijf uur lang met dj’s en live-acts”, vertelt Stolk. De boot vertrekt vanuit de Dongenseweg en tickets komen vrijdagavond om 18.00 uur online. “Ik hoop dat daar straks honderd man staan die ook op het festival waren, die lekker met elkaar kunnen gaan praten van ‘hé, die show was vet’. Dat ik ook zelf met onze bezoekers lekker een biertje kan drinken en een mooi feestje kan bouwen.”

Stolk kijkt vol vertrouwen naar de toekomst van Het Moment. “We hebben een trouw publiek opgebouwd dat vertrouwen heeft in ons festival. Voor nu blijven we bij Nederlandse artiesten en een eendaags festival. Maar ik sluit niets uit voor de toekomst.”

Het Moment keert op zaterdag 19 juli 2025 terug naar de Spoorzone.

LEES OOK:
Bekijk hier deel twee van Hiphop in Tilburg met Dirk Stolk

Angela Weisz