Waar het nu begint met een aantal vegetarische alternatieven, kijken grote hamburgerketens al een stapje verder. Er wordt ook geëxperimenteerd met plant-based burgers, een veganistische burger dus. Ondanks deze ontwikkelingen, lijkt nog niet iedereen warm te lopen voor de vegetarische en veganistische alternatieven. Dit geldt niet alleen voor de consumenten. Ook sommige fastfood-ondernemers voelen er nog niet veel voor om volledig in te zetten op het aanbieden van vegetarische of andere duurzamere opties.
Maar verduurzamen in de voedselsector betekent niet alleen dat er minder vlees geserveerd wordt. Ondernemers vinden ook andere manieren om de keuken verder te vergroenen. Een grill minder, anders omgaan met frituurolie of het vermijden van wegwerpplastic, bijvoorbeeld. Goede verpakkingen worden door veel ondernemers gezien als noodzaak, als service naar de klant en ook om de kwaliteit van het eten te waarborgen. Maar verpakkingen eindigen doorgaans vrij snel als afval. Een ander punt waar sommige ondernemers goed naar kijken als het gaat om het verduurzamen van het bedrijf.
