De liefde voor geschiedenis zit er bij Jort, die eigenlijk Joost van Oort heet, al lang in. Maar het lesgeven, is hem pas op latere leeftijd in de schoot geworpen. “Tijdens mijn studie geschiedenis moesten we een snuffelstage lopen. Ik liep samen met een vriend over een beurs en toen stond daar een bordje met docent geschiedenis erop. Een vriend van mij en ik keken elkaar aan en dachten: oh ja, waarom eigenlijk ook niet? Toen kwam ik erachter dat ik lesgeven hartstikke leuk vindt”, vertelt JORTgeschiedenis.
Zijn eerste les
Het lesgeven ging niet vanaf het begin soepel, want bij de eerste les kreeg hij een black-out. De docent waar hij bij meeliep tijdens zijn stage was een rasverteller en Joost wilde het net zo goed doen. Heel de vakantie had hij zich voorbereid in de bibliotheek van de universiteit.
Hij ging flink de mist in, want hij had de les op universitair niveau voorbereid. Hij moest het echter uitleggen aan een havo drie klas. “Ik zag ze één voor één afhaken, maar ik had geen plan B. Ik probeerde maar door te gaan. Tot ik de leerlingen op een gegeven moment naar achter zag kijken. Daar zat hun docent en ze keken echt zo van: hè, wat doet hij nu? Het enige wat ik toen nog kon zeggen was: ‘ja, sorry jongens, maar ik weet het gewoon echt even niet meer’.”
Verslagen stond de jonge Joost voor de klas toen er iets gebeurde dat erg bepalend voor zijn carrière is geweest. “Er zat een meisje vooraan, een hartstikke leuke meid, maar wel heel mondig. Ik zag dat ze wat wilde gaan zeggen en ik zat al van, oh nee. Toen zei ze: ‘ah meneer, eerste keer, maakt niet uit kan iedereen gebeuren’. Toen viel er zo’n last van mijn schouders af. Vanaf dat moment wist ik twee dingen: het is heel tof om met pubers te werken en ik moet echt nog heel veel leren om dit goed te kunnen doen.”
De woorden van de leerling waren zo belangrijk voor Joost dat hij haar daarna nog een keer heeft opgespoord en een koffietje met haar heeft gedronken. Zijn liefde voor lesgeven was aangewakkerd, maar hij was nog niet bekend over heel het land.
Youtubecarrière
Op de school waar hij toen lesgaf, zaten onder andere topsportleerlingen. Die kregen vaak aparte begeleiding. In die periode begon hij met het maken van de video’s onder de naam JORTgeschiedenis. “Toen ik de eerste video wilde uploaden, vroeg YouTube of ik hem op openbaar of verborgen wilde zetten. Ik heb toen gekozen voor openbaar, omdat ik dacht: misschien heeft iemand er wel iets aan.”
De rest is geschiedenis, want ondertussen helpt hij veel leerlingen met zijn filmpjes. Er staan er inmiddels zo’n 450 op zijn kanaal en ze werden al meer dan 44 miljoen keer bekeken. Al deze video’s heeft hij thuis aan de keukentafel opgenomen. “Mijn oudste kind was net geboren. Ik denk dat ze twee maanden oud was. Ik was bezig met een nieuw examenonderwerp en dan sliep mijn dochter tegen mijn borst, terwijl ik tegen mijn laptop zat te praten.”
De gouden tip
De examens komen eraan en ook Joost is bezig met de voorbereidingen. Hij geeft nu dan ook veel examentrainingen. Zijn belangrijkste tip vertelt hij via een leuke anekdote. “Dan heb ik bijvoorbeeld met een vriend in de kroeg afgesproken en dan is diegene iets later vanwege werk bijvoorbeeld. Ik loop vervolgens zo’n stampvolle kroeg binnen en kijk ik om me heen en denk ik: kak, ik ken hier niemand.”
Hij vertelt dat hij zich dan heel ongemakkelijk voelt. “Pas op het moment dat ik die vriend in de hoek zie zitten, begin ik mij een beetje op mijn gemak te voelen. Volgens mij werkt zo’n geschiedenisvraag vaak ook zo voor leerlingen. Mijn belangrijkste tip is dan ook: laat je tijdens dat examen niet afleiden door de bron, maar ga op zoek naar de dingen die je wel herkent. Je moet nooit zomaar gaan lullen en iets opschrijven, behalve als je het echt niet weet.
LEES OOK:
Zo haal je je eindexamens: ‘Stress niet te veel, maar wel beetje’