Na meerdere meldingen van buurtbewoners en flink wat kapotte lantaarnpalen is er op 4 maart overleg geweest tussen de gemeente en Enexis. Volgens Tim van Ham, woordvoerder van de netbeheerder, wordt de reparatie dinsdag uitgevoerd.
De bewoners aan het Stuivesantplein hadden al langer last van de kapotte lantaarnpalen. Al op 19 januari kreeg Enexis hier melding van. Een maand later stond de teller op vijftien kapotte straatlampen. Volgens het Brabants Dagblad hingen buurtbewoners na een inbraak bij een van de auto’s zelf kerstverlichting op.
Kleine klus
Zo’n reparatie duurt normaal tussen de vijf en tien dagen. Maar deze keer niet, waardoor de bewoners maanden in het donker zaten. Volgens woordvoerder Van Ham gaf Enexis, ook na de meldingen van buurtbewoners, voorrang aan huishoudens die zonder stroom zaten. En dat waren er de afgelopen maanden nogal veel. Ook stroomstoringen die door Enexis bij bepaalde adressen gepland waren, hadden een hogere prioriteit. “We vinden dit vervelend, maar we moeten kijken naar wat het meest dringend is’’, aldus de woordvoerder.
Beschadigd
De kabels van de straatverlichting gingen onder meer kapot door de grote hoeveelheid regen. ‘’Hierdoor staat het grondwater enorm hoog, waardoor de kabels in natte grond liggen. Een normale kabel kan daartegen, maar bij een beschadigde is dat een ander verhaal’’, aldus de woordvoerder.
Bovendien kan een set straatverlichting vastzitten aan andere kabels, waardoor de verbonden lampen die eraan vastzitten het ook begeven. De kans dat de netbeheerder dit in de toekomst kan voorkomen, is klein. Het gaat namelijk om kilometers lange kabels onder de grond.
700 kapotte lantaarnpalen
Een woordvoerder van de gemeente laat weten dat er op dit moment 63 netwerkstoringen in Tilburg zijn. Die zorgen voor ongeveer 700 kapotte lantaarnpalen, onder andere op het Stuivesantplein. Volgens de woordvoerder zijn er in de gehele gemeente Tilburg ongeveer meer dan 50.000 straatlantaarns, waarover jaarlijks zo’n 4500 meldingen binnen komen.
‘’Al deze meldingen lossen we gemiddeld binnen twee werkdagen op’’, stelt de woordvoerder. ‘’Dat dit de laatste maanden niet zo snel gaat als we zouden willen, baart ons ook zorgen. Het heeft dan ook onze volle aandacht. In goede samenwerking met Enexis zoeken we naar manieren om het aantal netwerkstoringen te doen dalen’’, aldus woordvoerder gemeente Tilburg.