Tijdens het experiment werden er tellingen gehouden om de effecten in kaart te brengen. Zoals verwacht zorgde de afsluiting voor extra drukte op de Oerlesestraat en de Winkler Prinsstraat. “Het doorgaande verkeer dat normaal via de Trouwlaan richting de Ringbaan-Zuid reed, koos nu voor deze alternatieve routes. Dit heeft geleid tot meer verkeersdruk en onveilige situaties in de andere straten en dat was niet de bedoeling”, erkent de wethouder de brief.
Onveilige kruising
De kruising tussen het Sint Annaplein en de Korvelseweg werd tijdens het experiment juist iets onveiliger. Uit de evaluatie van Mobycon bleek een stijging in het aantal conflicten op deze kruising. Het enige deel waar het echt veiliger werd, was het zuidelijke stuk van de Trouwlaan, waar de auto’s dus niet mochten komen.
Bewoners niet tevreden
Een enquête onder bewoners en gebruikers van de Trouwlaan bevestigt het beeld van de evaluatie. De meeste respondenten vonden dat de afsluiting de verkeersveiligheid niet verbeterde en zelfs voor meer onveilige situaties zorgde. Maar liefst 65 procent van de respondenten wil dat de afsluiting niet permanent wordt, terwijl slechts 21 procent hier wel voor is.
Omdat de pilot niet het gewenste resultaat heeft opgeleverd, start de gemeente een nieuw onderzoek naar effectieve maatregelen om de verkeersveiligheid op de Trouwlaan te verbeteren. Uit een eerste verkenning blijkt dat het weren van doorgaand verkeer zou kunnen helpen. Het doel is om een oplossing te vinden die geen problemen veroorzaakt voor de omliggende wijken.
Fietsverbindingen verbeteren
Naast het verminderen van autoverkeer werkt de gemeente aan sterkere fietsverbindingen richting Goirle, met een brug of tunnel bij de A58. Ook zijn er plannen voor betere fietsvoorzieningen rondom de Lange Schijfstraat en de Zomerstraat, in samenhang met de ontwikkelingen rondom het Louis Bouwmeesterplein.
Wat nu?
De conclusie blijft dat de verkeersveiligheid op de Trouwlaan verbeterd moet worden. De gemeente zal daarom aanvullend onderzoek doen naar andere maatregelen die mogelijk wel het gewenste effect hebben. Omwonenden en de klankbordgroep worden nauw betrokken bij dit proces. Zodra dit aanvullende onderzoek is afgerond, zal de motie “upgrade Trouwlaan voor fietsers 2.0” worden afgedaan.
LEES OOK:
Fors minder auto’s in de Trouwlaan, gemeente ‘knipt’ in straat