Spotgoedkope Kruikenstad emblemen in omloop: ‘Snap dat sommigen kiezen voor lagere prijs’

emblemen van twee verschillende verkopers
Het bovenste embleem is van een Tilburgse verkoper, de onderste komt van een Chinese webshop (Foto: Omroep Tilburg).

Met carnaval zorgen Tilburgers ervoor dat hun kiel er op z’n best uitziet. Mooi versierd met verschillende emblemen, gestikt of gestreken op de juiste plek. Deze emblemen kosten al gauw tussen de vijf en tien euro per stuk. Maar Chinese webshops zoals AliExpress en Temu, verkopen Tilburgse emblemen al vanaf vijftig eurocent per stuk.

Webshop ‘Kruikenstad Store’ heeft tientallen emblemen in groen-oranje tinten te koop. Ze kosten allemaal minder dan drie euro. Het adres van Kruikenstad Store zit echter in Guangzhou, een stad in het zuiden van China. Online zijn er meerdere van dit soort Chinese verkooppunten te vinden, die Tilburgse emblemen verkopen.

“We weten dat deze emblemen in omloop zijn”, vertelt een medewerkster van Ollie’s. Het is een van de officiële verkooppunten van carnavalsemblemen en de originele oranje-groene sjaal. “Maar hier liggen ze in ieder geval niet. Wij ontwerpen namelijk alles zelf.”

Slechtere kwaliteit

Het grootste verschil tussen de ‘Ali emblemen’ en die van een Tilburgse verkoper zit in de kwaliteit. De stof die gebruikt wordt is een stuk dikker en moet ook echt op een kiel gestikt worden. Ook zijn de emblemen strijkbaar gemaakt. Bij de Chinese emblemen is dat niet het geval. “Die zijn niet eens strijkbaar, vaak is de lijm te slecht. Je moet ze allemaal stikken. De stof van deze emblemen is ook van lage kwaliteit.”

Waar de emblemen uit China heel betaalbaar zijn, zijn die van Ollie’s een stuk duurder. “We begrijpen dat sommige mensen kiezen voor de lagere prijs van deze webshops. Dat is prima, iedereen heeft zijn eigen voorkeur”, stelt de medewerkster. “Daarnaast leveren wij ook snel, in tegenstelling tot de lange levertijden van AliExpress.”

Geen patent

Tegen het stelen van de ontwerpen kan niets gedaan worden. “Er zit geen patent op de emblemen. Dus in principe kunnen wij er niks aan doen. In het algemeen hebben verkopers wel een beetje respect voor elkaars ontwerpen.”

Voor Chinese webshops zal het niet uitmaken of een embleem een origineel is van een bepaalde verkoper. “Op het moment dat dat gebeurt, kunnen ze ook niet aan onze vectorbestanden komen.” Dit zijn bestanden die makers nodig hebben om aan het ontwerp van een embleem te komen. “Als je die niet hebt, moet je het ontwerp overtrekken. Dat zie je goed en komt er dan ook slordig uit te zien.”

Een screenshot van de Chinese webshop, waar emblemen verkocht worden.

LEES OOK:
Sjaals en kielen vliegen ook dit jaar de deur uit

Angela Weisz