Alle viaducten in de gemeente worden regelmatig gecontroleerd. Bij de controle van het spoorviaduct over de Ringbaan-West werd al snel duidelijk dat die vervangen moest worden, het viaduct gaat al 80 jaar mee. Er zijn verschillende varianten in overweging genomen, en uiteindelijk is gekozen voor een versie waarbij de zuidelijke kant van het viaduct op palen staat. Hier kunnen aan de ene kant fietsers en voetgangers en aan de andere kant de treinen onderdoor.
Een versie waarbij ook de noordkant op palen stond was simpelweg te duur. Dat zou ruim vijftig miljoen gaan kosten. Er is ook nog gekeken naar de optie voor een tunnel, maar die constructies zouden zeventig miljoen euro kosten.
Planning
Het nieuwe spoorviaduct bij Ringbaan-West wordt rond 2027 gebouwd. Dit komt doordat ProRail dan al bezig is met andere werkzaamheden bij het spoor tussen Tilburg en Breda. De bouwtijd van het nieuwe viaduct is ongeveer 15 maanden, en in die tijd wordt de Ringbaan-West afgesloten voor verkeer.
“Het is nog ver weg, dus we hebben nog geen concrete plannen voor het verkeer. We gaan zorgvuldig bekijken wat de beste omleidingsroutes zijn voor weggebruikers en zullen dit tegen die tijd communiceren”, aldus een woordvoerder.
LEES OOK:
Nieuwe fase Stadsforum al begonnen