Geen sociale huur in nieuwe woontoren Pieter Vreedeplein

de plek van de nieuwe woontoren op het Pieter Vreedeplein
Plek van de nieuwe woontoren op het Pieter Vreedeplein. Foto: Omroep Tilburg.

Over een paar jaar staat er een enorme, nieuwe woontoren op het Pieter Vreedeplein. Er komen 130 appartementen bij in de vrije huursector. Geen sociale huur dus, maar dat heeft volgens Jur van Aken, directeur bij Van Schijndel bouwgroep, een goede reden.

Het nieuwe gebouw wordt bijna 65 meter hoog en biedt ruimte voor 130 huurappartementen. De woontoren op het Pieter Vreedeplein is onderdeel van een groter ontwikkelingsproject genaamd het Kernwinkelgebied. Zo heeft Van Schijndel ook meegewerkt aan de Frederikstraat. Samen met de gemeente ging de ontwikkelaar in gesprek over de plannen en het aandeel sociale- en vrije sector huur.

Huurprijs

In de hele ontwikkeling van de binnenstad moet ook gedacht worden aan sociale huurwoningen. Die komen niet in de nieuwe woontoren op het Pieter Vreedeplein, omdat ze al in de Weverij aanwezig zijn. De projectontwikkelaars hebben bij de plannen van de appartementen namelijk te horen gekregen hoeveel woningen sociaal en hoeveel vrije sector mochten zijn.

Van Aken verwacht echter geen torenhoge huur. “De huurprijs is afhankelijk van de grootte van de appartementen. Ik durf nog niet te zeggen hoeveel het precies gaat kosten, maar 2000 euro is zeker niet de gemiddelde prijs, dat ligt veel te hoog. De prijs wordt een half jaar voor de oplevering bepaald, onder andere door het prijspeil dat op dat moment in de markt is. Maar het zal ongeveer in de range van de Weverij zitten”, aldus de directeur.

De appartementen worden ongeveer 70 vierkante meter. Als je dit gaat omrekenen met de vrije sector huurprijs bij de Weverij kom je op een huurprijs van ongeveer 900 euro uit.

Parkeren

Bij veel nieuwbouwprojecten zit er de laatste tijd niet standaard een plekje bij voor je auto. Voor de woontoren op Pieter Vreedeplein zijn in 2016 al afspraken gemaakt over parkeerplekken. Er is gekeken naar de restcapaciteit in de omliggende parkeergarages. Dit zou voldoende moeten zijn om vergunningen te verlenen voor een deel van de bewoners. Sommige toekomstige bewoners zullen echter achter het net vissen, want er komen waarschijnlijk tussen de 70 en 80 parkeerplekken. Hoe ze deze parkeerplekken dan gaan verdelen, weet de ontwikkelaar nog niet.

Wanneer

Van Aken hoopt in 2025 te kunnen beginnen met de bouw, maar hiervoor moet nog een aantal dingen geregeld worden. Zo moeten er onder andere nog werktekeningen gemaakt worden en komt er nog een onderzoek naar de fundering. “Als er geen gekke dingen gebeuren, starten we begin 2025 met bouwen.”

In het oorspronkelijke plan was de bouw nu al begonnen, maar buurtbewoners staken hier een stokje voor. Bewoners aan de overkant van het plein kregen bijvoorbeeld een paar uur minder zonlicht. Na een lang juridisch proces hebben de ontwikkelaars alle vergunningen gekregen die nodig zijn om te beginnen aan het project.

Van Aken verwacht twee jaar over de bouw van de toren te doen. Of er dan veel overlast is? Dat valt volgens de directeur wel mee. “We hebben in het verleden veel gebouwd in hartje centrum. Toen bleef de overlast altijd zeer beperkt.”

Isa Hamerlinck