Fors minder auto’s over de Cityring, brede stoepen bij de Willem II straat en het Koningsplein wordt een park. De gemeente doet toch al veel voor voetgangers, zou je denken? Volgens de eerder genoemde vijf partijen nog niet genoeg. “We willen een binnenstad met meer ruimte voor de voetganger en fietser”, begon Arne Kramer van GroenLinks zijn betoog tijdens een bijeenkomst met de raad. “Maar dan moeten we keuzes maken en minder ruimte toewijzen aan auto’s.”
Voetgangersgebied
Volgens Bart van Dalen, omgevingsmanager van de gemeente, komt er veel meer bij kijken dan alleen auto’s vermijden. Het laatste beetje verkeer dat nog weg kan worden gehaald, zijn auto’s die echt in het Dwaalgebied moeten, stelt hij. “Maar het blijft een uitdaging om te bepalen hoe groot het voetgangersgebied moet zijn. Als we het nog groter maken, hebben we veel ontheffingen nodig, want er zijn nog steeds veel mensen die de binnenstad moeten bereiken.”
Een groot deel van de binnenstad is nu al afgesloten voor auto’s en vrachtwagens. Dit voetgangersgebied is dagelijks toegankelijk van 06:00-11:00 uur. Werkzaamheden, bevoorraden en verhuizen gebeurt binnen deze tijden. Het is niet toegestaan om buiten deze tijden in dit gebied te rijden. Dat geldt bijvoorbeeld voor het Radiopleintje, Heuvelstraat en een deel van de Langestraat.
Een nieuwe Heuvelstraat
Wat fietsers betreft, adviseert de omgevingsmanager de raad om niet nog meer fietsroutes uit de binnenstad te halen, behalve misschien bij het Pieter Vreedeplein. “De discussie over de fietsers op het plein speelt al een tijdje. We hebben twee keuzes: we halen de fietsers weg of we regelen het zo dat fietsers en voetgangers goed samen kunnen gaan.”
Volgens de omgevingsmanager kan de Nieuwlandstraat een goede optie zijn als het gaat om de uitbreiding van het voetgangersgebied. “De Nieuwlandstraat is vaak druk met voetgangers en heeft smalle stoepen. In deze straat rijden weinig auto’s. “We kunnen van deze straat een nieuwe Heuvelstraat maken, waar alleen auto’s mogen komen tijdens laad- en lostijden, maar verder niet”, legt hij uit.
Geen goed alternatief
Tony Weggemans, van het Fietsforum (een adviesorgaan voor de gemeente Tilburg), schrok bij het lezen van de term “voetgangersgebied uitbreiden”. “Nog meer problemen voor fietsers, dacht ik”. Volgens Weggemans is het juist van cruciaal belang om goede fietsverbindingen in en naar de binnenstad te realiseren. “Dat is veel belangrijker, naar onze mening, dan het uitbreiden van het voetgangersgebied of het autoluw maken van een straat.”
Weggemans uitte ook zijn bezorgdheid over de Nieuwlandstraat. “Die straat is natuurlijk belangrijk voor voetgangers, maar net zo belangrijk voor fietsers. Als je wilt dat het vooral een straat wordt voor voetgangers, dan zul je de fietsstromen ergens anders moeten zien te krijgen. U weet net als ik dat het heel moeilijk is om fietsers te overtuigen een andere route te nemen.”
Wat betreft het Pieter Vreedeplein, beschouwt Weggemans het als een “lekkere straat om doorheen te fietsen”. Als fietsers daar geweerd moeten worden, vindt hij dat de gemeente eerst met een goed alternatief moet komen. “En die is er nu niet.” Concluderend merkt Weggemans op dat de plannen van de gemeente tekortschieten in het denken in termen van logische en goede fietsverbindingen.
Het laatste is er in ieder geval nog niet over gezegd. GroenLinks gaf al aan in de toekomst een debat te willen over het onderwerp.
LEES OOK:
Deel van honderden boetes in autoluwe straat toch geschrapt: ‘Heel vreemd’