Een woordvoerder van Fontys bevestigt dat er opnieuw problemen zijn met het netwerk door een DDoS-aanval. De aanval lijkt minder heftig te zijn dan die van woensdag. “Het internet hapert. Het is niet zo dat het compleet plat ligt”, legt de woordvoerder uit. Fontys telt zo’n 45.000 studenten, dus er wordt per instituut bekeken welke onderwijsactiviteiten wel en niet door kunnen gaan. “Als er bijvoorbeeld toetsen zijn, wordt er gekeken of er internetverbinding nodig is. Is het internet stabiel of niet? Ja, dan moet er per locatie een oplossing worden gezocht.” Een algemene maatregel wordt momenteel niet getroffen omdat het netwerk wel werkt maar wat instabiel is.
In een reactie laat netwerkbeheerder SURF weten: ”Uit onderzoek blijkt dat het een andere aanval is dan gisteren, maar met wederom een enorme hoeveelheid volume aan verkeer. Veel meer dan de “reguliere” DDoS-aanvallen waar ons netwerk dagelijks mee te maken heeft en afslaat. Het verkeer bevindt zich op een punt in ons netwerk waar filteren niet (goed) mogelijk is. We zijn diverse maatregelen aan het onderzoeken om de aanval af te slaan. Dat neemt de nodige tijd in beslag.”
Eerdere aanval
SURF liet donderdagochtend weten opnieuw sinds 8.30 uur te kampen met een DDoS-aanval gericht in het zuidelijke deel (Brabant en Limburg) van het netwerk. Een soortgelijke aanval zorgde ervoor dat afgelopen woensdag het netwerk in de ochtend ontoegankelijk was. De aanval was gericht op Surf.nl, het ICT-platform dat door meerdere onderwijsinstellingen in Nederland wordt gebruikt.
Bij een DDoS-aanval wordt een server overspoeld met zoveel verzoeken dat het systeem overbelast raakt en niet meer functioneert. Het probleem is inmiddels opgelost, en dus kunnen studenten en docenten weer gebruikmaken van de systemen.