Faye Chamman (16)
Dit jaar deed Faye examen in het vak Engels op 6 atheneum niveau, terwijl ze zelf nog op 4 havo zit. Aan de ene kant vond Chamman het spannend, maar ze kwam er met een goed gevoel vanaf. ‘’Het voelt zo fijn om dat vak al af te mogen strepen. Zo kan ik volgend jaar tijd besteden aan andere vakken.’’ Dit betekent voor Chamman dat ze volgend jaar geen Engels meer hoeft te volgen.
In het tweede jaar werd Chamman verteld dat ze in het derde jaar kon beginnen met maatwerk. ‘’Toen kwam Riana bij mij in de klas en ging ze Engels op atheneum niveau doen, waarna mijn docent zei dat ik dat ook kon.’’ Van de acht vakken hoeft Chamman volgend jaar nog maar in zeven vakken examen te doen.
Riana Sheekh (16)
Ook Riana heeft dit jaar examen gedaan in het vak Engels op 6 atheneum niveau, terwijl ze op 4 havo zit. ‘’Ik vond het echt goed gaan, maar wel heel spannend. Het is het eerste examen dat ik ooit heb gedaan. We zaten tussen allemaal kinderen die al achttien zijn en aan het afronden zijn.’’
Aan het einde van het eerste jaar kreeg Riana te horen dat ze een vervroegd examen mocht doen. “Mijn docent vertelde me dat ze wilde regelen dat ik in het tweede jaar kon beginnen met versneld havo.’’ Het voelt voor Riana heel fijn dat ze het vak alvast heeft mogen afronden. ‘’Het betekent voor mij dat ik meer tijd kan besteden aan de vakken waar ik extra aandacht aan wil geven. Ik weet nu ook hoe het voelt om examen te doen, dat is heel fijn’’, vertelt ze. Van de acht vakken hoeft ze volgend jaar nog maar in zeven vakken examen te doen.
Lotte Christiaans (14)
Lotte zit in het derde jaar van vmbo-tl en heeft vervroegd examen gedaan in de vakken wiskunde en biologie. ‘’Mijn wiskundedocent kwam aan het einde van het tweede jaar naar me toe en zei dat ik wel maatwerk zou kunnen doen. Maar biologie was echt een verrassing in het derde jaar,” vertelt ze. Tijdens de lessen mocht ze in de aula of in de klas zitten om te leren voor de examens.
Volgens Lotte voelt het heel fijn om van deze twee vakken af te zijn volgend jaar. ‘’Het is heel fijn, want volgend jaar scheelt dat acht uur per week aan lessen. Dan kan ik me meer concentreren op andere vakken die ik lastiger vind.’’ Van de zeven vakken waarin Christiaans examen moest doen, zijn er nu dus nog maar vijf over. ‘’Dit betekent voor mij dat ik een veel rustiger rooster heb.’’
Behoeften van leerlingen
Sinds 2017 is de school begonnen met het initiatief van vervroegd examen, aanvankelijk met een klein groepje van vier leerlingen. ‘’Nu zijn we uitgegroeid naar een lichting van eenenvijftig leerlingen dit jaar, die versneld of op een hoger niveau examen hebben gedaan’’, vertelt Bart Tijhof, coördinator van Maatwerk.
Samen met de docent kijken de leerlingen of er meer in zit dan alleen het volgen van de standaardlessen. ‘’Binnen één klas en één leerlaag zijn er zoveel verschillen. Sommige kinderen hebben behoefte aan een versneld traject en zoeken graag naar een uitdaging. Waar het mogelijk is, proberen we deze kinderen de kans te bieden om meer te doen in de vakken waarin ze excelleren’’, vertelt Tijhof.
Volgens de coördinator is het heel fijn om te weten dat je kinderen de kans geeft om zich te ontplooien op het gebied van kennis en zelfontwikkeling. ‘’Er zijn veel talentvolle leerlingen in Tilburg die op deze manier de regie over hun eindexamens in eigen hand nemen.’’