Spoorpark blijft ontwikkelen: meer groen, minder natte plekken

Werkzaamheden Spoorpark om de wateroverlast te verminderen
Werkzaamheden Spoorpark om de wateroverlast te verminderen

Gemeente Tilburg en Stichting Spoorpark verlengen het contract voor vijf jaar en daar hoort een nieuw onderhoudsplan bij. De wateroverlast wordt aangepakt, er komt meer groen en fietsers en fatbikers worden op creatieve manier uit het park geweerd.

Het talud, de schuine zijde aan de kant van het spoor, is een van de probleemgebieden. “Daar is een schrale bodem”, zegt Spoorparkmanager Sophie Peters. “Het kan heel droog zijn, maar ook heel nat. Als er flinke buien zijn, dan stroomt het water van het talud af de boulevard op, zo richting het grasveld”, stelt Peters. “Daar moet wat aan gedaan worden.”

Wateroverlast zorgde er vorig jaar nog voor dat het middenstuk van het park tijdelijk onbruikbaar was. Manon (37), met haar kinderen op stap bij de Urban Sports Area, vindt de nattigheid soms jammer. “Zeker net na een festival is het gras nat”, stelt ze. “Verder is het hier schoon, ruim en rustig op de tijden dat wij er zijn.”

Meer schaduw

Het team van het Spoorpark overlegt over de mogelijkheden om de nattigheid onder controle te krijgen. “Het water moet eerder de grond in of worden afgevoerd.” Het toevoegen van groen is een van de oplossingen. Dit kan helpen met de opvang van water. “We kijken met groenexperts welke begroeiing daar het beste bij past”, zegt Peters. “We hopen zowel de regenachtige als de zonnige periodes op te vangen. Op het talud mag ook wat meer schaduw komen.”

Gevaar voor kinderen

Het laatste probleem waaraan gewerkt wordt, is de overlast van fietsers en fatbikers. “Er is een fietsverbod, maar niet iedereen past dat toe”, zegt de parkmanager. “Wij vinden het hinderlijk dat mensen die snel fietsen een gevaar vormen voor spelende kinderen.” Daarom wil het Spoorpark zorgen dat het moeilijker wordt om in het park te fietsen.

Peters stelt dat het Spoorpark niet alleen voor ‘schreeuwende borden’ of hekken wil gaan. “Dat is al wel duidelijk”, zegt ze. “We willen creatieve oplossingen bedenken en gastvrijheid tonen. Misschien kan het met iets groens.” Het Spoorpark werkt ook samen met handhaving. “Na een bekeuring denkt iemand er misschien wel twee keer over na.”

Mensenwerk

De eerste werkzaamheden omtrent de wateroverlast zijn al begonnen. Op het grasveld van het park wordt aan de waterhuishouding gewerkt door middel van meer en betere drainage. Ook gaat over een paar weken het middenpad in het grasveld eruit. “Dat moeten we opnieuw aanleggen”, stelt Peters. “Tijdens het leggen was het erg nat en is een onjuiste ondergrond gebruikt. Fouten maken is menselijk, ook bij onze aannemer en het is fijn dat deze partij de fout gaat herstellen.” Tijdens alle werkzaamheden blijft het Spoorpark toegankelijk voor bezoekers.

LEES OOK: Permanent alcoholverbod Spoorpark-Oost om overlast tegen te gaan

Manoek Lambregts