Dat ging bij de vorige paaltjes op de Besterdring dus niet heel goed en daarom moesten ze vervangen worden door ‘sterkere elementen’. Dat is onlangs gedaan. Er staan twee flexibele, witte paaltjes met daartussen een groter blok, dat met meerdere flinke schroeven vastzit. De paaltjes ‘eruit rijden’ zal dus een stuk minder makkelijk gaan.
Hoognodig
De gemeente neemt de maatregelen niet voor niets. De straat stond bekend als racebaan, waar de snelheid vooral ’s avonds flink omhoog ging. Dat ging soms zo hard dat het levensgevaarlijk werd, zo ook voor een 66-jarige man die zijn hond uit ging laten. Hij werd in mei 2022 met een snelheid van meer dan honderd kilometer per uur aangereden door een automobilist, die ook nog eens aan de verkeerde kant van de weg reed.
Sindsdien is de maximumsnelheid op de weg verlaagd van vijftig naar dertig kilometer per uur. Om hoge pieksnelheden te voorkomen liggen er op meerdere plekken flinke verkeersdrempels, waaromheen dus paaltjes staan.
Maatregelen werken
Het aantal hardrijders is afgenomen sinds de invoering van de maatregelen, laat de gemeente weten. De maatregelen lijken dus zin te hebben. “Voorheen reed vijftien procent van de bestuurders harder dan vijftig. Nu rijdt vijftien procent van de mensen nog harder dan veertig per uur”, laat het college weten. Ook vielen er sinds de invoering van de maatregelen, zoals de drempels en paaltjes, geen nieuwe verkeersslachtoffers op de Besterdring.
LEES OOK:
Verkeersmaatregelen Besterdring hebben een ‘positief effect’
Spookrijden en met hoge snelheid voetganger doodrijden: 7 jaar cel geëist
Dit gaat er allemaal veranderen op de Besterdring