De vrouw, die liever anoniem blijft, had in 2023 al vijf jaar een gehandicaptenparkeerkaart en wilde eindelijk een vaste plek aanvragen. “Het bedrag lag toen rond de € 500,-“, herinnert ze zich. “Maar omdat het rond kerst was, dacht ik: ik wacht even tot na de feestdagen.”
Een dure vergissing
Dat bleek een dure inschattingsfout. In januari 2024 diende ze alsnog haar aanvraag in, maar kreeg al snel een tegenvaller te horen. “Ze vertelden me dat de kosten ineens waren gestegen naar € 748,31. Ik wist niet wat ik hoorde. In één klap ruim € 200,- erbij!”
Net als 58 andere Tilburgers betaalde ze het verhoogde bedrag. In april werd haar parkeerplaats aangelegd. Maar toen ze begin 2025 de tarieven nog eens checkte, zag ze tot haar verbazing dat de kosten per 1 januari waren verlaagd naar € 250,-. “Ik heb direct de gemeente gebeld. Ik moest het gewoon even kwijt. Hoe kan het dat ik zoveel meer heb betaald?”
Een telefoontje
Omdat ze geen bevredigend antwoord kreeg, besloot ze contact op te nemen met de PvdA-fractie in de gemeenteraad. Dat telefoontje zette iets in gang: niet veel later kwam de toezegging dat alle gedupeerden gecompenseerd worden. “Ik had nooit gedacht dat mijn melding daadwerkelijk iets zou veranderen. Maar nu krijgen niet alleen ik, maar ook alle anderen bijna € 500,- terug.”
Geen overbodige luxe
De parkeerplaats is voor haar van onschatbare waarde. “In mijn straat is het vaak megadruk met auto’s. Door mijn longproblemen kan ik de ene dag een stukje lopen en de andere dag helemaal niet. Voordat ik deze plek had, durfde ik nauwelijks de deur uit. Als ik wegging, had ik altijd stress over waar ik bij terugkomst zou moeten parkeren. Dankzij deze parkeerplaats is dat verleden tijd.”
Compensatie voor meer bewoners
Het college van B&W heeft inmiddels bevestigd dat alle betrokkenen worden gecompenseerd. Dit geldt niet alleen voor de 58 mensen die een nieuwe parkeerplaats op kenteken hebben aangevraagd, maar ook voor acht bewoners die hun bestaande parkeerplaats moesten verhuizen. Ook zij krijgen het verschil met het verlaagde tarief terug. Daarnaast worden inwoners die kosten hebben gemaakt voor een kentekenwijziging gecompenseerd. De gemeente zal de betrokken bewoners informeren over de teruggaveprocedure.
“Het voelde wrang dat we eerst zoveel moesten betalen”, zegt de Tilburgse bewoonster. “Maar ik waardeer dat de gemeente heeft ingezien dat dit niet eerlijk was en meteen actie onderneemt.”
