Vanuit Kampen is het nog een heel eind terug naar Tilburg, maar toch was er wel even tijd om stil te staan bij dit feestelijke moment, vertelt Maartje Verschure – van Geel, teamlead bij Citymarketing Tilburg. “We hebben uiteraard even geproost en ik denk dat we trots mogen zijn. Meteen daarop volgde de gedachte: oké, maar hoe gaan we het voortzetten en naar een nóg hoger niveau?”
DNA van de stad
Vooral het vasthouden aan het DNA van de stad, Sociaal X Experimenteel = Creatie, kon op lof van de jury rekenen. “Het is een stukje waardering die je krijgt. Alles wat wij doen, doen we met het DNA in ons achterhoofd. Er zijn veel initiatieven, van klein tot groot, die in onze stad binnen die waarden vallen.”
Een van de voorbeelden die Verschure – van Geel noemt is de Tilburg University Cantus (TUC). “Tilburg is een studentenstad en daarbij horen natuurlijk wat feestjes. Om naar de TUC te mogen, moet je eerst een maatschappelijke bijdrage leveren. Dat gebeurde onlangs overal in de stad. Zoiets krijgen ze in geen enkele studentenstad van de grond, maar hier lukt het wel.”
Een ander voorbeeld is de Cultuurroute013. “Hiermee willen we bewoners op een laagdrempelige manier kennis laten maken met kunst en cultuur in Tilburg. We werken veel samen met partners in de stad om het samen weg te kunnen zetten.” De Cultuurroute013 vindt plaats op 25 mei. Naast deze initiatieven worden ook de ontwikkelingen in de Spoorzone, het Museumkwartier en het Stadsforum door de jury gewaardeerd.
Andere genomineerden
De prijs wordt sinds 2010 ieder jaar uitgereikt door Stichting Netwerk Citymarketing Nederland. Dit jaar waren de andere genomineerde steden: Den Haag, Deventer en Almere. Uiteindelijk ging Tilburg er dus met de prijs vandoor.