Niet iedereen is enthousiast over de plannen, bleek uit het debat van afgelopen maandag. Want is het uitbreiden van het voetgangersgebied nu het doel of het middel? Waarom zou de binnenstad nog verder autoluw moeten? Partij LST uitte kritiek, met het argument dat de binnenstad zo minder aantrekkelijk wordt om te wonen en te verblijven. “Als je de situatie echt wil verbeteren voor voetgangers, begin dan met het aanpakken van het Pieter Vreedeplein,” stelde een raadslid van LST.
Niet alleen voetgangers centraal
Lokaal Tilburg sluit zich aan bij deze kritiek. Hoewel zij in het verleden samen met D66 een motie indienden voor de uitbreiding van het voetgangersgebied, staan ze kritisch tegenover de aanpak van onder andere GroenLinks-raadslid Kramer. Volgens fractievoorzitter Frans van Aarle moeten de plannen vooral de inwoners centraal stellen en niet alleen de voetgangers.
Van Dongen van Voor Tilburg ziet juist veel potentie in de plannen. “Wij ondersteunen deze plannen van harte. Deze veranderingen bieden een uitgelezen kans om de kwaliteit van ons stadsleven te verbeteren,” zei hij. Toch benadrukt het burgerraadslid het belang van een gedetailleerde verkeersanalyse en de betrokkenheid van bewoners en ondernemers bij de verdere uitwerking van de plannen.
Niet per direct autoluw
De discussie over een autoluwe binnenstad is niet nieuw. Verschillende steden experimenteren ermee of hebben al een autoluwe of autovrije binnenstad. Een groot deel van Tilburg is al afgesloten voor auto’s en vrachtwagens. Dit voetgangersgebied is dagelijks toegankelijk 06:00-11:00 uur, voor laden en lossen. Ongeveer twintig jaar geleden was wethouder Rik Grashoff betrokken bij een soortgelijk project in Delft. Grashoff pleit voor een gesprek met alle belanghebbenden en adviseert om het plan te beperken tot het dwaalgebied.
GroenLinks benadrukt dat het voorstel niet inhoudt dat de hele binnenstad per direct autoluw moet worden. “Wij willen nadenken over hoe we dit kunnen realiseren en daarvoor een concreet plan van aanpak opstellen, in samenwerking met de stad,” aldus een woordvoerder van GroenLinks.
Motie
Het initiatief komt vanuit de gemeenteraad. De wethouder moet nog wachten op de formele opdracht, maar heeft wel aangegeven bereid te zijn om te onderzoeken of de binnenstad verder autoluw gemaakt kan worden. “Als de raad ons de tijd geeft om hier goed over na te denken en een degelijk participatietraject te organiseren, dan zou het kunnen lukken. Gaan we dat dan overmorgen uitvoeren? Nee,” aldus de wethouder.
Wanneer GroenLinks met een motie gaat komen, is nog niet duidelijk. De vele kritische vragen vanuit de raad geven Kramer in ieder geval stof tot nadenken over de juiste formulering.
LEES OOK:
Verschillende partijen willen meer ruimte voor voetgangers in binnenstad
Fietsvrij Pieter Vreedeplein moet er komen volgens Lijst Smolders