Stel je voor: het is zaterdagmiddag, twintig graden met een lekker zonnetje. Tilburgers gaan massaal naar de binnenstad om een drankje op het terras te doen. Maar wat ook opvalt, is dat er ontzettend veel fietsen op straat staan. Veel meer dan eigenlijk de bedoeling is op de daarvoor aangewezen plekken. Uit cijfers van de gemeente blijkt dat er op zo’n piekmoment maar liefst 1200 fietsen en 240 scooters staan.
Basis op orde
Dit kan zorgen voor gevaarlijke situaties, hinder en overlast. Daarom wil de gemeente er wat aan doen. Daarvoor moet ‘de basis op orde zijn’, zoals de gemeente het zelf omschrijft. Daar vallen een aantal punten onder. Zo moet de huidige capaciteit in de stallingen goed benut worden. De capaciteit moet ook worden uitgebreid en de parkeerplekken moeten op de juiste plaats zitten.
Daarnaast moet ook duidelijker worden waar je je fiets wel of juist niet mag wegzetten. “Vooral voor nieuwe bewoners is dat soms lastig”, laat de gemeente weten. Ook wordt er nu vaak ’s ochtends gehandhaafd, maar dit verplaatst de gemeente naar ’s avonds. Er is dan sprake van de meeste overlast.
Meer problemen
De gemeente ziet nu al problemen, maar verwacht er in de toekomst nog meer. Naar verwachting groeit het aantal geparkeerde fietsen en scooters met ruim 25 procent tot 2040. Dan wordt de opgave alleen nog maar groter. Uit data en gesprekken blijkt dat er nu al een tekort is aan fietsparkeerplekken, geeft de gemeente aan uit gesprekken met betrokken partijen.
Overlast op het station
Ook bij het station is vaak overlast van fietsen. Hier zijn twee bewaakte fietsenstallingen, maar deze worden veel minder gebruikt dan de openbare stalling op het Burgemeester Stekelenburgplein. Veel mensen kiezen voor gemak en zetten hun fiets het liefst zo dicht mogelijk bij waar ze moeten zijn.