Veel hulpvragen gaan over brieven en formulieren, maar de behoefte gaat verder dan alleen vertalen. “Mensen willen niet alleen weten wat er staat, maar vooral wat het betekent”, staat in het rapport over een jaar Steunpunt Migranten. Hoe werkt het Nederlandse systeem? Wat zijn hun rechten en plichten? Die context is vaak net zo belangrijk als de letterlijke vertaling.
Vrijwilligers als brug tussen twee werelden
Een belangrijke rol is weggelegd voor de zogeheten ‘steppingstones’: vrijwilligers met een migratieachtergrond die als brug fungeren tussen nieuwkomers en instanties. Ze helpen niet alleen met taal, maar ook met cultuur en vertrouwen. Ze zorgen ervoor dat migranten zich gehoord voelen en makkelijker toegang krijgen tot hulp. “Steppingstones zijn geen supervrijwilligers, maar onmisbare schakels”, aldus het rapport.
Meer hulpvragen na zes tot tien jaar in Nederland
Wat opvalt, is dat veel migranten juist na zes tot tien jaar in Nederland tegen problemen aanlopen. In de beginjaren is er vaak nog begeleiding, maar na verloop van tijd worden problemen groter en ingewikkelder. Ook onder migranten die al langer dan twintig jaar in Nederland zijn, is de hulpvraag groot, vooral bij laaggeletterde arbeidsmigranten.
Het informatiepunt voor arbeidsmigranten werd vorig jaar officieel geopend in Stadswinkel Noord. Dit is onderdeel van een pilot die loopt in de regio Midden-Brabant. Nieuwkomers kunnen hier op een laagdrempelige manier terecht met al hun vragen over wonen, werken en integratie.
Voor een groot deel van de migranten die in Nederland zijn komen werken, ligt de toekomst hier. Hen wacht een aantal belemmeringen zoals een cultuurshock, taalbarrière en een gebrek aan kennis van rechten. Het fysieke loket moet de eerste stap naar informatiewinning zijn voor arbeidsmigranten met vragen.
LEES OOK:
Fysiek informatiepunt voor arbeidsmigranten: in Tilburg Noord zijn de deuren geopend
