Tilburgse Gina verkoopt 100 ‘gedragen’ slipjes tegen ongepaste DM’s: ‘Klaar mee’

gina july slipjes
Met haar actie verkocht de Tilburgse Gina July 100 'gedragen' slipjes (Foto: Gina July).

‘Mag ik je slipje kopen?’ De Tilburgse YouTuber en influencer Gina July (28) krijgt dagelijks van dit soort bizarre verzoeken in haar DM’s. Daar was ze helemaal klaar mee en dus bedacht ze als weerwoord tegen deze ongepaste vragen een ludieke actie: Gina verkocht 100 ‘gedragen’ slips en haalde daarmee geld op voor het goede doel.

Gina legt uit hoe de ongewenste berichten begonnen binnen te druppelen naarmate haar online aanwezigheid groeide. “Ik krijg al een tijdje DM’s, maar hoe groter je wordt, hoe meer gekke mensen je gaan volgen. Er zitten echt wel lieve berichten tussen, maar ook gewoon ongepaste vragen”, vertelt ze. Dit liep uit van ongevraagde dickpics tot aan bizarre verzoekjes zoals het sturen van voetenfoto’s en gedragen slipjes. “Op een gegeven moment kwam ook de vraag: ik wil graag een slipje van je kopen waar je het meest nat in bent geweest. Dat zijn dingen die voor mij wel echt over een bepaalde grens heen gaan.”

In plaats van de berichten te negeren, besloot Gina om deze ongewenste aandacht om te zetten in een statement. Ze kwam met het idee om ‘gedragen’ slipjes te verkopen, maar met een twist. “De slipjes die ik heb verkocht, zijn van mezelf én van mijn vriendinnen. Voor de koper maakt het uiteindelijk niet uit, het draait echt om de fantasie”, legt Gina uit. Op deze manier kreeg ze niet alleen een soort ‘payback’, maar zette ze ook een maatschappelijk statement neer: “Ik ben er gewoon klaar mee om die ongepaste vragen te krijgen. Het moet ook niet kunnen, ik wil dit soort gedrag denormaliseren.”

Tot wel 100 euro voor een slipje

Haar volgers reageerden gemengd op haar idee. “Sommige mensen die dicht bij me staan, vroegen zich lacherig af waar ik nú weer mee bezig was. Maar er waren ook veel mensen die serieus vroegen of ze een slipje konden kopen.” De actie bleek uiteindelijk een groot succes. “Het was eigenlijk een soort marktplaats. Mensen gingen bieden en de prijzen varieerden tussen de vijf en zelfs honderd euro. Echt bizar.”

Wat Gina’s actie extra bijzonder maakt, is dat de opbrengst van de verkochte slipjes naar een goed doel gaat. “Het gaat mij niet om het geld wat ik ermee ophaal. Het gaat om de boodschap: ik wil niet meer dat dit soort ongepaste vragen de norm zijn”, benadrukt ze. Het maatschappelijke probleem van online seksuele intimidatie is niet nieuw, maar Gina hoopt dat haar actie een bijdrage kan leveren aan de discussie hierover. “Ik stap letterlijk middenin die discussie door dit nu te bespreken.”

Jongere generaties

Hoewel Gina de humor inziet van haar actie, blijft de kern van haar boodschap ernstig. “Ik vind het aan de ene kant fijn dat mijn volgers zich blijkbaar vrij genoeg voelen om dat soort vragen te stellen, maar het moet wel binnen bepaalde grenzen blijven”, zegt ze. Gina maakt zich vooral zorgen over de impact van zulke berichten op jongere generaties, zoals haar twaalfjarige zusje. “Ik hou mijn hart vast voor als zij straks social media krijgt. Want als dit nu normaal is, gaat het alleen maar erger worden.”

LEES OOK:
Michelin bekroont dít gezellige restaurant in Tilburg: prijs en kwaliteit in bijzondere balans

Angela Weisz