Uit het jaarverslag blijkt dat 121 huurders minder huur gingen betalen, vaak met verlagingen tussen de €150 en €250 per maand. Daarnaast werden 40 van de 45 procedures over achterstallig onderhoud gewonnen, waardoor ernstige problemen zoals schimmel en lekkages werden opgelost. Ook in zaken over servicekosten trok de meerderheid van de huurders aan het langste eind: in 58 van de 68 uitspraken gaf de Huurcommissie hen gelijk.
In het afgelopen jaar behandelde Huurteam Tilburg 514 dossiers. In totaal werd bijna €740.000 aan onterecht betaalde kosten teruggehaald. Uit het jaarverslag blijkt dat 121 huurders een huurverlaging kregen, vaak tussen de €150 en €250 per maand. Daarnaast dwong het Huurteam in 40 van de 45 procedures over achterstallig onderhoud herstel af, waardoor ernstige problemen zoals schimmel en lekkages verdwenen. Ook op het gebied van servicekosten trokken huurders vaak aan het langste eind: in 58 van de 68 gevallen gaf de Huurcommissie hen gelijk.
Problemen concentreren zich in het centrum
De meeste meldingen kwamen uit het centrum van Tilburg, waar veel particuliere verhuur plaatsvindt. Rick Blezer van Huurteam Tilburg zegt dat dit komt, doordat relatief veel woningen in de binnenstad voor kamerverhuur zijn. “Dat leidt tot een specifieke dynamiek op de huurmarkt, waarbij problemen rondom huurprijzen en onderhoud vaker voorkomen.”
Het Huurteam merkte ook op dat internationale studenten vaker contact opnemen. Dit komt doordat zij vaak later in het jaar worden toegelaten tot hun opleiding. Hierdoor beginnen ze pas later met zoeken naar een woning. De meeste kamers zijn dan al vergeven en moeten ze hun kans grijpen binnen een kleiner aanbod.
Intimidatie als obstakel voor huurverlaging
Huurders die een procedure starten voor huurverlaging of onderhoudsproblemen ervaren soms druk van hun verhuurder. “We zien dat sommige huurders hun procedure stopzetten, omdat ze zich geïntimideerd voelen”, zegt Blezer. Hij benadrukt dat intimidatie niet altijd onder de Wet Goed Verhuurderschap valt, waardoor handhaving soms lastig is. “Niet alles wat huurders als intimidatie ervaren, is juridisch ook een overtreding.”
Minder vragen over huurprijzen door nieuwe wet
Sinds 1 juli 2024 is de Wet Betaalbare Huur ingegaan, waardoor de maximale huurprijs voor kamers hoger ligt dan voorheen. Hierdoor ziet Huurteam Tilburg minder huurders aankloppen met vragen over hun huurprijs. “De verklaring kan zijn dat huurders denken dat hun huur nu binnen de wet valt en doen daarom geen melding meer.”
Grote uitdagingen blijven
Ondanks de behaalde successen blijft er werk aan de winkel. De gemeente Tilburg wil de samenwerking tussen huurders, verhuurders en het Huurteam verbeteren en kijkt naar manieren om de naamsbekendheid van het Huurteam te vergroten. Hierdoor kunnen nog meer huurders geholpen worden om hun recht te halen.
Huurteam Tilburg helpt huurders bij problemen met hun verhuurder, zoals te hoge huurprijzen en slechte woningen. Ze geven advies, bemiddelen en ondersteunen bij het handhaven van huurrechten.
Kernpunten 2023-2024:
Servicekosten: 152 dossiers, 58 van de 68 Huurcommissie-uitspraken in het voordeel van huurders.
Aantal meldingen: 1.875 huurders deden een beroep op het Huurteam.
Huurverlagingen: 169 aanvragen, waarvan 121 huurders minder zijn gaan betalen (gemiddeld €150 - €250 per maand).
Onderhoudsprocedures: 80 procedures bij de Huurcommissie, 45 gevallen van ernstige gebreken opgelost.
Bezwaren huurverhogingen: 113 bezwaren ingediend, verhuurders pasten huurverhogingen aan.
![](https://www.omroeptilburg.nl/wp-content/uploads/2024/06/Foutjegezien.png)