Tilburgse musea halen bezoekersrecords maar financieel gaat het minder goed

Sky Mirror van Anish Kapoor en museum De Pont in Tilburg | Foto: Gijs Franken / Omroep Tilburg

Net als in de rest van het land haalden musea in Tilburg een recordaantal bezoekers. Toch viel het financieel gezien soms tegen. Zo wegen de toenemende lasten door inflatie en stijgende personeelskosten niet op tegen de extra omzet. Daarom wordt gezocht naar nieuwe manieren om nog meer bezoekers te trekken.

Geschreven door Jenny Wanders

Het afgelopen jaar heeft het Natuurmuseum ruim 100.000 bezoekers behaald en is daarmee een van de populairste musea in Tilburg. De kosten van het museum zijn gestegen, maar er is wel een extra bijdrage van de gemeente binnengekomen. Vooral ouderen zijn museumbezoekers in Tilburg, maar de laatste tijd gaan er ook steeds meer jongeren naar het museum toe. Zo geeft het Natuurmuseum workshops aan vmbo-scholieren.

Daarnaast heeft het Kessels museum – met meer dan 4.000 bezoekers – het ‘target’ behaald. Kessels heeft geen verlies gedraaid, maar er is wel extra subsidie gevraagd bij de gemeente. Ook wil het museum een jonger publiek aantrekken door basisscholen en culturele instellingen te benaderen.

De Pont

Ook museum De Pont bereikte hoge bezoekersaantallen, met bijna 75.000 bezoekers in 2023. Volgens directeur Martijn van Nieuwenhuyzen is dit aantal met negen procent toegenomen in vergelijking met 2022. “De meeste bezoekers naar de Pont voor een totaalbeleving. Echte publiekslievelingen zijn de Große Geister van Thomas Schütte en werken van Anish Kapoor”, vertelt de directeur. “We zijn een particulier museum, dus we ontvangen geen subsidie van de gemeente. Eind jaren tachtig is de stichting opgericht uit het nalatenschap van Jan de Pont. Vandaag de dag kan dit museum zichzelf nog hierdoor steeds financieel onderhouden.”

Textielmuseum

Volgens Jochem Otten, directeur van Stichting Mommerskwartier, ging het vorig jaar beter met bezoekersaantallen dan de voorgaande jaren. ‘’2023 was een bijzonder en succesvol jaar op het gebied van bezoekersaantallen. We hebben met 78.000 bezoekers een recordaantal bereikt. De tentoonstelling ‘Is It Alive?’ was vooral een trekpleister. “Daarnaast trok het koninklijk borduren veel bezoekers.”

Toch gaat het financieel ‘een stuk minder goed’. “De hogere omzet weegt niet op tegen de stijgende kosten van personeel en energie. Op dit moment hebben we genoeg reserves om dat verlies op te vangen, maar we hebben het afgelopen jaar een strategisch plan gemaakt voor de toekomst waarin we 100.000 bezoekers willen bereiken. Dat plan maken we samen met de gemeente Tilburg om beter te verbinden met de stad.’’

Omroep Tilburg