Het bankeninformatiepunt is een laagdrempelige manier om mensen te helpen. “Mensen hebben allerlei vragen rondom algemene bankzaken. Dat kan gaan over geld overmaken of hoe krijg ik een bepaalde app op mijn telefoon”, vertelt Maartje Heymann, communicatieadviseur bij de bibliotheek op Wagnerplein.
Haar collega Anneloek van Lieshout vult haar aan: “Het gaat over internetbankieren, maar ja, bijna al het bankieren is tegenwoordig digitaal. Er zijn heel veel mensen in Nederland die ertegenaan lopen dat ze hier niet in mee kunnen komen. Met dat soort vragen kan je langskomen.”
Extreem geval
Vrijwilliger Margot Loosen zit om de drie weken klaar om alle mensen met vragen te helpen. Zij bevestigt dat het hele laagdrempelige vragen zijn. “Ik moest net bijvoorbeeld een vrouw helpen om een pasje aan te vragen voor de spaarrekening van haar zoon. Ze had een pasje aangevraagd via de bank, maar dat kwam niet binnen. Het bleek dat ze het niet had aangevraagd. Ze was naar het kantoor van de bank gegaan, maar daar werd ze doorverwezen naar een nummer. Ze had alleen een prepaid telefoon, dus dan is het heel duur om een 0900-nummer te bellen.
Maar dat was niet het enige probleem. “Ze had ook geen opslag meer op haar telefoon om de app van de bank te downloaden, waardoor ze het niet zelf kon aanvragen. Daarnaast sprak ze gebrekkig Nederlands, wat het communiceren moeilijker maakte”, vertelt de vrijwilligster.
Niet alle gevallen zijn zo. “Dit is dan wel een extreem voorbeeld; zo heb ik het nog nooit meegemaakt. Maar dan zie je wel dat je door allerlei omstandigheden niet geholpen kan worden. Over het algemeen gaan mensen heel blij weg als je ze kan helpen. Bij de banken is er niemand meer voor dit soort vragen. Dan gaat het om ingewikkelde adviezen, niet over dit soort basisvaardigheden. Het bankenpunt loopt echter nog niet storm; mensen weten er nog niet echt van af en je bent natuurlijk gebonden aan de dinsdag. Maar de mensen die komen, komen vaak met hele eenvoudige vragen”, aldus Margot.
Pilot
Het bankeninformatiepunt is voor nu nog een pilot, die tot het einde van dit jaar loopt. Dat de locatie op Wagnerplein zit, is niet toevallig. “Er zijn onderzoeken en pilots gedaan om te kijken waar zo’n punt nou het best neergezet kan worden. Daar kwam als kansrijke plek een bibliotheek uit, omdat het laagdrempelig is voor mensen.”
“Een van de redenen dat het punt hier is gekomen, is omdat wij al regelmatig vragen kregen over online bankieren. In deze wijk wonen veel mensen die regelmatig allerlei afschriften moeten aanleveren voor bijvoorbeeld uitkeringen of dingen. Er komen veel mensen afschriften printen of dat soort dingen”, vertelt Anneloek.
Naast het bankeninformatiepunt kan je bij de bibliotheek terecht voor meerdere dingen. Elke dinsdag van twee tot vier hebben ze namelijk een gratis informatiepunt met verschillende posten. Je kan hier dan bijvoorbeeld ook terecht met je vragen over online overheidszaken.