De Efteling wil in 2030 klimaatneutraal zijn en twee jaar later zelfs klimaatpositief. Daar hoort dus ook bij dat de stoomtreinen in het park overgaan op elektriciteit. De treinen rijden al sinds het begin van 1969 op steenkool.
De overgang naar elektriciteit zal stapsgewijs verlopen. De allereerste ‘stroomtrein’ wordt tijdens de komende Winter Efteling geïntroduceerd. Fijn nieuws voor de fans van het treintje: aan het uiterlijk zal niets veranderen. Ook om de nostalgische ervaring te behouden, worden er showeffecten toegevoegd aan het ritje.
Kritiek op X
Op X (voorheen Twitter) klinkt er kritiek op de aankondiging van het pretpark. “Dat is echt heel treurig. Een paar stoomtreintjes in een pretpark verpesten niet het klimaat. Wel zijn het prachtige stukjes industrieel erfgoed waar jong en oud blij van worden. Zonde!”, laat Chris weten in een bericht. Ook attractieparkliefhebber Keegan heeft zo zijn twijfels over de overgang van steenkool naar elektriciteit. “En toch zal het niet hetzelfde zijn. Blijkbaar is niks in de Efteling meer heilig. Anton Pieck wilde een authentieke stoomtrein met een reden. En ja, klimaat is ook belangrijk, maar wat gaat de Efteling als attractiepark voor impact maken op de voetafdruk van Nederland?”
Drie locomotieven
Op dit moment heeft de Efteling drie stoomtreinen in gebruik die iedere dag bezoekers door het park vervoeren. Treinen Aagje (1911), Moortje (1907) en Trijntje (1991) maken dagelijks een ritje van zo’n drieënhalve kilometer. Locomotief Neefje (1914), ging in 2001 al met pensioen maar is nog steeds in het park te zien als foto-object.
LEES OOK:
Duurdere kaartjes Efteling zorgen voor boze reacties