Geschreven door Destiny Dizij
De Pixel Play Floor, sinds 17 november te vinden bij The Gaming Factory in Tilburg, biedt een interactieve speelervaring voor groepen van vier tot tien spelers. De vloer reageert op elke stap en bevat uitdagende spellen die doen denken aan het bekende spel ‘de vloer is lava’. Spelers kiezen uit drie niveaus: easy, medium en hard. Op de hogere niveaus moeten ze extra uitdagingen aangaan, zoals het indrukken van knoppen op de muur.
Volgens Zoey Rommen, manager van The Gaming Factory Tilburg, is de Pixelvloer geschikt voor alle leeftijden. “We willen mensen op een actieve manier laten gamen in plaats van stil te zitten,” legt ze uit. Hoewel ze verwacht dat vooral jongeren enthousiast zullen zijn, benadrukt ze dat ook volwassenen een leuke uitdaging kunnen vinden in deze nieuwe ervaring.
Van TikTok naar Tilburg
De inspiratie voor de speelvloer komt van TikTok-video’s, waar vergelijkbare gamevloeren in landen als Polen, Duitsland en Amerika razendsnel populair werden. “Omdat het via sociale media steeds bekender wordt, wilden we het ook in Nederland mogelijk maken,” vertelt Rommen.
De Pixel Play Floor valt onder beweeggames: spellen die gamen combineren met beweging. Dion Bulkens, gamespecialist bij het Kenniscentrum Sport & Bewegen, legt uit dat deze trend begon met spellen zoals Dance Dance Revolution (1998) uit Japan. “Dankzij technische innovaties zien we beweeggames nu overal opduiken, ook in recreatiecentra,” zegt Bulkens.
Beweeggames zijn niet alleen leuk, maar ook goed voor je gezondheid. “Ze zijn intensief genoeg om te voldoen aan de beweegrichtlijnen en dragen bij aan een gezondere levensstijl”, legt Bulkens uit. Het spelelement maakt bewegen aantrekkelijker, al is het nog een uitdaging om mensen op lange termijn enthousiast te houden.
Een trend met toekomst
Volgens Bulkens is het waarschijnlijk dat deze trend van gamen in de toekomst vaker terugkomt. “Door de groei van digitalisering en de steeds betere technologie wordt dit steeds gebruikelijker,” legt hij uit. Hij denkt ook dat de nieuwe generatie er een grote rol in zal spelen. “Jongeren zijn opgegroeid met digitale vaardigheden, dus zij zullen dit sneller oppakken. Daardoor is de kans groter dat we dit in de toekomst vaker gaan zien,” zegt Bulkens.