Wie het Gouwe Peerke ook wint, Social Kids en Avondje Uit bundelen sowieso de krachten

Archieffoto van een uitje dat Social Kids ooit maakte, met links Ilse Haneveer. (foto: Vanessa Spaanderman)

De winnaar van het Gouwe Peerke wordt dinsdag 14 januari bekendgemaakt. Twee nobele organisaties hebben van tevoren al gemeld, dat wie er ook moge winnen, zij het prijzengeld van 1500 euro met de ander zullen delen. Stichting Social Kids en Stichting Avondje Uit gaan namelijk een nieuwe groep opzetten.

Volgende week dinsdag komen de agenda’s van Ilse Haneveer (Social Kids) en Jeroen Hellemons (Avondje Uit) voor het eerst overeen. Ze gaan met hun stichtingen om tafel om de opzet van een nieuwe, gezamenlijke doelgroep te bespreken.

Ilse schoof afgelopen week aan in de uitzending van TilbuZz, om over de nominatie van het Gouwe Peerke te vertellen. Zij sprak over het plan om samen te werken met Avondje Uit om zo toch tot ‘de doelgroep die het lastigst te bereiken is’ te komen. Volgens Haneveer zijn dat jongeren tussen de 15 en 18 jaar. ‘‘Volgende week dinsdag is onze eerste brainstorm. We hebben nog geen concrete plannen’’, aldus Haneveer.

Startkapitaal

Wat wel zeker is, is dat de krachten dus gebundeld gaan worden. Beide stichtingen hebben ieder al een bedrag van 500 euro gekregen. Samen maakt dat een startkapitaal van 1000 euro. De Gouwe Peerke-winnaar krijgt daar nog eens 1500 euro bij, wat voor de stichtingen een totaal van 2500 euro zou opleveren.

Het gejuich mag echter nog niet te vroeg klinken. Stichting Stedenband Tilburg-Matagalpa is ook in de race om het felbegeerde Peerke te winnen, en dan zal 1000 euro voorlopig het startkapitaal blijven.

Van vrijwilligers naar officiële stichting

Social Kids is al drieënhalf jaar een vrijwilligersorganisatie. Mensen die zich inzetten voor deze stichting, deden dit naast hun werk en naast de zorg voor kinderen. Via de gemeente Tilburg is er een impactgerichte subsidie aangevraagd en die is toegekend. Ilse werkt vanaf 1 januari echt voor de stichting. 

Over haar eigen stichting en die van Jeroen Hellemons zegt ze: ‘‘Ongeacht dat we beiden zijn genomineerd, gaat het ons niet om het winnen, maar de doelgroep waar we het voor doen. Daar is wel geld voor nodig.’’

LEES OOK:
Een ervaring rijker: supportersclub Fanatic laat kinderen een ijshockeywedstrijd beleven

Thomas de Zeeuw